Ronny Svensson: Grattis tjänstebilsförare, ni är inte med i budgeten!

Tjänstebilsförare, passa på! Det har aldrig varit så billigt att ha förmånsbeskattad tjänstebil som nu. Och så kommer det att fortsätta, åtminstone nästa år också. Men det stora problemet är allt som saknas i budgeten som finansminister Magdalena Andersson (S) nu presenterat, enligt Ronny Svensson.
Annons

Ronny Svensson: Grattis tjänstebilsförare, ni är inte med i budgeten!
Ronny Svensson är vd på tjänstebilskonsulten Ynnor.

FFF-utredningen, som presenterades för snart ett år sedan under namnet ”Fossilfrihet på väg”, listade ett antal åtgärder för klimatanpassa vägtrafiken. För landets personbilar handlade det bland annat om ändrad förmånsbeskattning, men bland övriga förslag fanns också ny fordonsskatt. Exempelvis ett så kallat bonus/malus-system, där köpare av bilar med låga koldioxidutsläpp får en bonus, och ägare av bilar med höga koldioxidutsläpp får högre fordonsskatt under hela innehavstiden. 

Av detta märks inget i budgeten. Jo, regeringen uttalar en ambition att införa bonus/malus-systemet, kanske med en extra premie för hållbara biodrivmedel. Men det blir i så fall inte förrän 2016 – om EU tycker det är en bra idé. Så, det här är egentligen ett utspel som inte har i budgeten att göra. 

I övrigt: inget nytt. Istället ska man förlänga supermiljöbilspremien, men utan att pengarna räcker till alla som köper nya klimatsmarta bilar. 100 miljoner kronor kan låta mycket. Men det ger bara 2.500 premier per år 2015 och 2016. Och det är långt ifrån tillräckligt. Bara i år har det redan sålts mer än 3.500 supermiljöbilar, och nästa år blir det ännu fler. Pengarna för båda åren kommer att vara utbetalda långt innan 2015 är slut. Sedan återstår ingenting.

Läs också: Många kan tänka sig en laddhybrid som tjänstebil
Läs också: Företagen struntar i miljöbilsklassningen

Det kan ge rena huggsexan om de laddhybrider som levereras de första månaderna 2015. Därför är det lika bra att redan nu beställa en ny laddhybrid, om det ändå är dags att byta snart. Annars är det bättre att vänta med bilvalet, tills svaren är fler än frågorna.

Men, som sagt, det har aldrig varit så här billigt att ha förmånsbil. Och allra billigast är en laddhybrid. Tack vare att skattesystemet gör det möjligt att sänka förmånsvärdet två gånger. Först till vad motsvarande fossilt driven bil kostar. Sedan med ytterligare 40 procent. 

Skatten blir så låg som tusen kronor i månaden. För en bil som kostar nästan en halv miljon att köpa ny. Även om arbetsgivaren skulle vilja ta täckning för sina kostnader i form av ett löneavdrag, kan det vara en bra deal.

För bra för att vara sant? Nej, inte idag. Men det lär ändra sig, när finansministern blir varm i kläderna och får väderkorn på att här finns skatter att höja.

Så, tjänstebilsförare, passa på!

Läs också: Vi provkör Ford Mondeo – är detta klassens nya kung?
Läs också: Vi provkör Volkswagen Passat: ”Ett riktigt expresslok”

Ronny Svensson: Grattis tjänstebilsförare, ni är inte med i budgeten!
Annons
Annons
Rulla till toppen