Supersuvarna Porsche Cayenne, Mercedes ML 63 AMG och Range Rover Sport SVR får nu konkurrens av andra generationen BMW X5 M och X6 M, som båda ska lanseras på bilsalongen i Los Angeles och som börjar säljas i april.
Den största uppgraderingen jämfört med resten av X5- och X6-modellerna är förstås motorn som kommer från M5 och M6. Det innebär en 4,4-liters V8 med dubbla turbo. Både effekten och vridmomentet ökar jämfört med förra generationen samtidigt som utsläppen sänks med 20 procent – åtminstone på papperet.
Effekten ligger nu på 575 hästkrafter mellan 6.000 och 6.500 r/min och det maximala vridmomentet på 750 Nm levereras vid 2.200–5.000 r/min. Både BMW X5 M och X6 M får en 8-stegad automatlåda och fyrhjulsdrift som standard. Systemet kan skicka all kraft till antingen fram- eller bakhjulen och har elektronisk momentstyrning som skickar rätt mängd kraft till rätt hjul.
De nya M-suvarna kan också skryta med en 0–100-tid på imponerande 4,2 sekunder. Därmed får Porsche Cayenne Turbo se sig frånkörd – den fixar samma sprint på 4,5 sekunder. Toppfarten i X5 M och X6 M på 250 km/h kan höjas till 280 med ett kryss i tillvalslistan.
BMW skryter också om en viktminskning på 30 kilo men X5 M och X6 M väger ändå in på nästan 2,3 ton.
Läs också: Trimma din BMW utan att tappa nybilsgarantin
Läs också: Range Rover Sport SVR officiell – alla fakta och bilder
Läs också: Nya BMW X5 blir fyrcylindrig – och sjusitsig
Läs också: Här är nya BMW X6 – alla bilder och fakta