Nya Porsche Cayenne GTS dumpar V8:a för biturbo V6

Porsche laddar om och närmsta året kommer en rad nyheter – och närmast är det ett klassiskt modellnamn som återanvänds: GTS. Frågan är bara, vad har hänt med V8-motorn?

Nya Porsche Cayenne GTS dumpar V8:a för biturbo V6

De som gillar en högkompad, varvvillig V8-sugmotor har tidigare kunnat välja den sportiga Porsche Cayenne GTS. Men när det nu är dags för en ny generation Cayenne GTS är V8:an ersatt av en 3,6-liters V6:a med dubbla turboaggregat.

Toppeffekten är 440 hk och 600 Nm, tillräckligt för en 0–100 tid på 5,1 sekund (med Sport Chrono-paketet) och toppfarten är hela 262 km/h.

Trots 20 hästar mer är den nya V6:an snålare än gamla V8:an och förbrukningen i Cayenne GTS sänks därmed till – för storlek och motorstyrka – hyggligt låga 9,2 l/100 km. 

Nya Cayenne GTS kommer att ha sportavgassystem som standard och den får också ett mer sportigt utseende. Porsche standardmonterar "Sport Design-paketet" med mer markerade sidokjolar och skärmkanter. GTS-modellen får också samma hungriga front som Turbo-versionen.

Nya GTS utrustas också med det aktiva fjärdringssystemet, PASM, vilket sänker bilen i standardinställningen med 24 millimeter. Luftfjädring är ett tillval som kan göra bilen ytterligare 20 millimeter lägre. 

Även på insidan har det skett en förvandling. Nya, åttavägs elektriskt justerbara stolar klädda med läder och alcantara är standard. Nya Cayenne GTS visas första gången på bilsalongen i Los Angeles den 19 november. När den landar här i Sverige kommer den att kosta 972 000 kronor.

Bland alla Cayenne-modellerna är just GTS min personliga favorit.
71
91
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.