Volkswagen ökar tempot – sänker livscykeln från sju till fem år

Livslängden för en bilmodell brukar vara sju år, med ett inplanerat ansiktslyft efter fyra år för att förnya bilen. Men Volkswagen tänker öka tempot i utvecklingen och förkorta livscykeln till fem år, med uppgradering efter tre år. "En anpassning till kundernas sätt att köpa bilar," säger Jörg Sommer, VW:s marknadschef i USA.

Volkswagen ökar tempot – sänker livscykeln från sju till fem år
Med förkortad livslängd till fem år gäller det att snabbt få ut specialversioner, som till exempel GTI-modeller.

Det finns en hel del undantag men det är närapå en "standard" inom bilindustrin att en bilmodell säljs i sju år innan den får en helt ny ersättare. För att kunderna inte ska tappa intresset brukar man lägga in ett ansiktslyft ungefär halvvägs in i livscykeln med olika uppgraderingar och exteriöra modifieringar. Den ansiktslyfta modellen brukar marknadsföras som "ny" men mera rättvist vore väl att kalla den "förnyad".

Att utveckla en ny bilmodell tar cirka tre år, ibland behövs något mer tid och i sällsynta fall går det fortare. Varje ny bilmodell representerar en gigantisk investering – både ekonomiskt och i personella utvecklingsresurser – för biltillverkaren. Det finns inte mycket utrymme för misstag, allt måste blir rätt från början. De beslut som tas kring en ny bilmodell i början av utvecklingen påverkar biltillverkarens lönsamhet tio år framåt.

Om man använder en kortare livscykel för bilmodeller går det att reagera snabbare på marknadens önskningar. "Nyhetens behag" är viktig för att bilmodeller ska uppfattas som fräscha och moderna. Men nackdelen med korta livscykler är förstås att bilen måste ge en snabbare och högre avkastning (= vinst) för att täcka utvecklingskostnaden innan den blir ersatt av nästa generation.

Volkswagen har tagit det djärva beslutet att förkorta sina livscykler från sju till fem år. En "nyhetsbomb" inom bilindustrin som VW släppte utan några större åthävor under ett teknikseminarium vid Volkswagens Electronic Research Laboratory (ERL) i Silicon Valley, Kalifornien. ERL är Volkswagens största utvecklingscentrum utanför Tyskland och här utvecklar man ny teknik som sedan sipprar iväg till alla VW Groups varumärken, från Skoda till Bugatti.

"Vi ska reducera livslängden på våra produkter för att anpassa dem bättre till våra kunders sätt att köpa bil," berättade Jörg Sommer, Volkswagens marknads- och strategichef i USA, för brittiska Auto Express. "En femårig livscykel innebär att vi kapar av två år på vår nuvarande livscykel." Med femårig livscykel blir det ett ansiktslyft efter tre år och sedan kommer den helt nya modellen efter fem år.

Nordamerika har varit ett sorgebarn för Volkswagen under många år då man inte alls fått den marknadsandel som företaget har i många andra regioner i världen. För att förstärka sina positioner satsar Volkswagen sju miljarder dollar på utveckling och nya anläggningar i USA. Bland annat bygger man om sin fabrik i Chattanooga för att kunna producera MQB-modeller.

Den första MQB-modellen som ska byggas i Chattanooga blir en sjusitsig suvmodell. Den blir specialskräddad för nordamerikanska marknaden men kan förmodligen dyka upp även i Europa då Volkswagen inte har några sjusitsiga suvmodeller här.

 

Källa: Auto Express – "VW's five-year cycle means even more new cars"

 

Jörg Sommer, Volkswagens marknads- och strategichef i USA,

Jörg Sommer, Volkswagens marknads- och strategichef i USA, meddelar att man tagit ett djärvt beslut och tänker sänka livslängden på bilmodellerna från sju till fem år innan det är dags för generationsskifte.

Det här är helt rätt beslut för VW, fem års livslängd är lagom innan det är dags för en ny generation.
99
164
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.