Här kommer Supergolfen!

Den snälla familjebilen som miljoner människor kör i sin vardag kommer inom kort att förvandlas till en riktigt hårig best. Möt VW Golf R420!
Annons

Här kommer Supergolfen!
Fetast i stan redan nästa höst? Tyska källor hävdar att konceptbilen VW Golf R400 kommer att byggas redan nästa år – som 420-hästars fyrhjulsdriven nöjesmaskin. Vi tackar och hoppas det är sant.

Ingen är väl omedveten om att Volkswagen genom åren tyckt om att ibland skrämma upp familjegolfar till enastående prestationer. Oftast då med tillnamnet ”GTI”, beteckningen som sedan årtionden namngivit en helt egen klass av små busbilar.

Nu verkar det som VW tänker slå nytt rekord. På alla sätt och vis.

Ännu inte officiellt bekräftad men beslutat enligt källor i Wolfburg är att VW nästa år kommer att lansera en ny lågtflygande Golf – som får namnet Golf R420 där siffrorna i namnet står för antalet hästkrafter – jo, du lästa rätt.

Denna verkliga missil till bil kommer att förses med en tvåliters rak fyrcylindrig, turboladdad motor på uppemot 420 hästkrafter. VW Golf R420 får en vidareutvecklad version av EA888-motorn som sitter i bland annat Audi S3 och VW Golf GTI samt Golf R.

Parat med fyrhjulsdrift kommer detta lilla krutpaket att kunna utmana betydligt större och mer namnkunniga sportbilar. Även inom koncernen, så frågan är om Porschefolket kan sova gott om nätterna från och med nu.

Volkswagen visade i våras en fräsig konceptbil under namnet Golf R400 men det var inte många som trodde att den bilen verkligen skulle produceras – men nästa år är den alltså här om vi får tro våra källor. Motorn i konceptbilen hade fått ”handpåläggning” av VW:s nyrekryterade Fritz Eichler, som av en händelse tidigare jobbade för Mercedes och bland annat tog fram tvålitersturbon till 45 AMG-modellerna. Drivlinan i Golf R 420 blir liknande den som man också visade i Audi TT quattro Sport Concept med 420 hk.

Den kommer inte att pyntas med en massa kosmetiska trick, mer bara få riktigt fräsiga karosslinjer. Breddade skärmar är ett måste för att härbergera feta däck och bromsar, räkna med snyggt målade bromsok.

Baktill naturligtvis en liten vinge, rent aerodynamiskt tvungen eftersom toppfarten lär kunna bli avsevärd – vi gissar att det (mot en smärre avgift) kommer att gå att låsa upp den traditionella 250 km/h-spärren.

Våra källor hävdar att bilen kommer att få göra sin debut på Frankfurts bilsalong nästa höst och därmed få sin försäljningsstart strax därefter. Priserna kan vi bara gissa – en bit norr om 400.000 kronor låter rimligt då Golf R börjar vid cirka 370.000 kronor.

Annons
Annons
Rulla till toppen