När nya generationen Volkswagen Passat snart rullar ut till handlarna får den ett nytt motoralternativ – fyrcylindriga 2,0-liters TDI BiTurbo. Fyrhjuldriften 4Motion är standard för denna TDI BiTurbo och det kan nog behövas eftersom toppeffekten är 240 hk och 500 Nm.
Men Volkswagen stannar inte vid denna effektnivå utan vill nu visa vart man är på väg genom att visa upp en vidareutvecklad version av dieselmotorn EA288 BiTurbo. Motorn är inte klar för serieproduktion riktigt ännu men presenteras på ett teknikseminarium i Wolfsburg. Toppeffekten är höjd till 200 kW jämnt, alltså 272 hk. Vridmomentet vill man inte riktigt avslöja ännu men det lär ligga någonstans i närheten av den uppdaterade 3,0 TDI V6 dieseln med 272 hk, alltså runt 600 Nm.
Trots den ökade toppeffekten ska den nya dieselmotorn minska sin förbrukning med 14 procent jämfört med nuvarande 2,0 TDI BiTurbo. Förbättringarna har uppnåtts med hjälp av en elektriskt styrd tvåstegs turboaggregat och ett ökat insprutningstryck på 2.500 bar. En av fördelarna med den nya motorn är att man uppnår ”V6-effekt” även i en fyrcylindrig motor som monteras på tvären, exempelvis i den nya MQB-plattformen som används till allt fler modeller inom VW Group.