Vi kollar in nya DSG-lådan: ”Väldigt klurig och smart”

Snart lanserar Volkswagen en 10-stegad dubbelkopplingslåda. Vi har tittat närmare på den och en hel del andra nyheter på VW-koncernens test- och utvecklingscenter – bland annat ett smart hybridsystem som faktiskt kommer sänka förbrukningen, inte bara på papperet.
Annons

Vi kollar in nya DSG-lådan:
Pär Brandt är på Volkswagens test- och utvecklingscenter för att titta närmare på tekniknyheterna som ska lanseras ”inom en nära framtid”.

Tidigare under året blev det känt att Volkswagen utvecklar en 10-stegad dubbelkopplingslåda. Fler steg gör att motorn oftare kan ligga på optimalt varvtal vilket ger lägre förbrukning.

Vi har redan tittat närmare på den nya lådan som dyker upp inom kort. Pär Brandt är på plats i VW-koncernens testcenter vid Ehra Lessien-banan.

”Den nya 10-stegade DSG-lådan är väldigt intressant, inte bara för att den har tio steg, utan för att Volkswagen inte har plockat in fler kugghjul. Man har skapat tio steg genom att låta kraften vandra en annan väg mellan kugghjulen. Det måste vara någon väldigt klurig ingenjör i Wolfsburg som hittat på det”, säger Pär Brandt.

”Rent teoretiskt kan man med samma teknik och komponenter få en DSG-låda med 17 steg. Men då ligger ju många av dem väldigt nära varandra så det är ganska meningslöst. Men även tio steg ger bra spridning. I en suv-modell kan man då tänka sig en väldigt låg etta som bara används ute i skogen. På samma sätt kan tian vara en extrem överväxel.”

● Hur långt bort ligger den 10-stegade DSG-lådan?
”Den ska lanseras inom en nära framtid, säger Volkswagen, men exakt när vill de inte avslöja. Jag tror inte den ligger så långt borta.”

● Det har ju också pratats om en ny superdieselmotor med dubbla turbo på 272 hästar. Har du sett något av den?
”Nej, den motorn fick vi inte se, den verkar väldigt hemlig än så länge…”

Läs också: Volkswagen bekräftar 10-stegad DSG-låda och ny dieselmotor
Läs också: Volkswagens nya superdiesel ger 272 hästar – stark som en V6

Vi kollar in nya DSG-lådan:
Snart har DSG-lådan tio steg, och rent teoretiskt finns heller inga hinder att bygga en 17-stegad dubbelkopplingslåda.

● Något annat som Volkswagen har att bjuda på?
”Ja, de har en nyhet som låter riktigt bra, framför allt för att den inte kostar så mycket. Det är en helt ny typ av lätthybrid, eller mildhybrid som det också kallas. Bilen får en större generator som också fungerar som startmotor. Den tar inte upp speciellt mycket plats och kostar inte så mycket mer, men kan ge mellan 4 och 16 kW. Det behövs också ett extra batteri.”

”Vi fick provköra hybridsystemet i en Golf med 1,4-liters bensinmotor, och det går väldigt mjukt och fint. Du märker inte speciellt mycket av det. Systemet grep in och hjälpte till helt sömlöst. Bäst av allt är att en enligt en ingenjör jag pratade med kommer detta sänka förbrukningen på riktigt, inte bara i körcykeln!”

● Kan man köra på ren eldrift?
”Nej, det gör den aldrig. Men du har en seglingsfunktion så när du släpper upp gasen slår bilen av bränsletillförseln och den motorbromsar inte. Den extra kraften kan användas till exempel vid växlingar eller när du accelererar. Det här systemet låter väldigt smart eftersom det inte har så många extra komponenter.”

Vi kollar in nya DSG-lådan:
Navigationssystemet vet snart vart du är på väg utan att du själv behöver tala om det för navigatorn. Den hämtar automatiskt trafikinformation för rutten.

● Något annat intressant som Volkswagen visade upp?
”Ja, de har pratat mycket om uppkopplade bilar. En kul funktion är att navigationssystemet snart lär sig vilka rutter du kör oftast, exempelvis till jobbet. När du kör iväg på den rutten hämtar systemet själv den senaste trafikinformationen. Har det hänt något längs rutten får du en varning om det. Och du behöver inte göra något själv, den förstår själv vart du är på väg.”

● Ehra Lessien-banan består bland annat av en 8,7 kilometer lång raksträcka där Volkswagen brukar testköra Bugatti Veyron. Har du sett någon Veyron, eller kanske någon hemlig testbil?
”Jag har spanat efter Veyron men inte sett någon! Däremot brummade det en del bakom staketen men jag kunde inte höra vad det var. Min gissning är att Volkswagen kanske inte testar de allra hemligaste prototyperna när de samtidigt bjudit in ett gäng motorjournalister…”

Läs också: VW:s problem med DSG växer – vilket gynnar Aisin
Läs också: Volkswagen ökar tempot – sänker livscykeln från sju till fem år
Läs också: Volkswagen Golf kommer som suv – en ny storsäljare?

Annons
Annons
Rulla till toppen