Därför hyllar Toyotachefen farligaste konkurrenten

Han gillar Tesla, han har blivit kallad för hipster och han provkör själv alla nya Toyotamodeller innan de lanseras. Här är bilchefen som verkligen inte är som andra bilchefer.
Annons

Därför hyllar Toyotachefen farligaste konkurrenten
Toyotachefen är från början utbildad testförare och provkör själv alla nya bilar innan de lanseras. Du kan läsa mer om honom i boken ”Toyota 0–50”.

Bilvärlden är full av excentriska bilchefer – titta bara på Sergio Marchionne som ofta uttalar sig kontroversiellt, eller cheferna i Volkswagenkoncernen som är extremt noga med detaljerna. Även Toyota har en karaktäristisk vd i form av Akio Toyoda.

I den nya jubileumsboken som Toyota släppt för att fira märkets 50-årsjubileum på den svenska marknaden bjuds vi på ett intressant porträtt av en bilchef som visserligen är miljardär, men som hellre dyker upp på jobbet i khakibyxor och hatt på svaj än i kostym.

Men resan mot att bli världens största biltillverkare har inte varit enkel – framgången har bland annat riskerats av den stora återkallningsskandalen 2009 och 2010.

”Mitt namn står på alla de här bilarna. Därför har jag ett speciellt ansvar. Ingen är mer ledsen än jag för vad som hänt. Framför allt tänker jag på de familjer som drabbats”, sade Akio Toyoda, och tillsatte ett antal arbetsgrupper som såg till att Toyota fokuserade på säkerhet, kvalitet och försäljning – i den ordningen.

Under året då Toyota återkallade åtta miljoner bilar valde Akio Toyoda att frånsäga sig sin bonus, eftersom han inte tyckte att han förtjänade den. Han har också betydligt lägre lön än de flesta andra bilchefer, även om han äger aktier i företaget värda 1,75 miljarder kronor.

Därför hyllar Toyotachefen farligaste konkurrenten
Akio Toyoda har kallats för hipster – och det har väl ingen annan bilchef?

Förutom den stora kvalitetsskandalen har Toyota också drabbats av tsunamin i mars 2011, de frostiga relationerna mellan Kina och Japan samt en övervärderad yen vilket gör Toyotamodellerna som byggs i Japan dyrare än konkurrenterna.

”Ingen annan chef i bilindustrin har under de senaste 30 åren utstått sådana prövningar som Akio Toyoda”, säger bilindustriexperten Maryann Keller i boken.

Toyota har investerat i elbilstillverkaren Tesla, och det gjordes för att komplettera Toyotas roll som den ”trygga giganten” med Teslas uppkäftiga roll som uppstickare.

”Tesla har mycket som Toyota kan lära av, bland annat en utmanande attityd, sättet att fatta snabba beslut och smidighet”, sade Akio Toyoda.

En annan egenhet med Toyotachefen är att han absolut vill provköra alla nya modeller, och det är egentligen inte så konstigt: han är från början utbildad testförare. Akio Toyoda provkör ungefär 200 bilar om året, både Toyotas egna och konkurrenternas, från Aygo till den exklusiva superbilen Lexus LFA på Nürburgring.

Här kan du tävla om ett signerat exemplar av boken ”Toyota 0–50”

Läs också: Toyotachefen: Det är slut med tråkiga Toyotabilar!
Läs också: Toyota dissar elbilar – satsar på bränsleceller
Läs också: Toyota är störst – men Volkswagen knappar in

Annons
Annons
Rulla till toppen