Shelby GT350 Mustang tillbaka – startar priskrig!

Muskelbilskriget fortsätter och här har ni nya Ford Shelby GT350 Mustang, redo att ta sig an Camaro Z/28 och det mesta i sportbilsväg från Europa. Ford är lite hemliga ännu så länge med Shelby GT350 Mustang och berättar bara att V8-motorn på 5,2 liter ger "mer än 500 hk" och "över 540 Nm". Men vi kan glädja oss åt sexväxlad manuell låda och Torsen-differential i bakaxeln. Mest spännande är vevaxeln – vilket ger ett helt nytt V8-ljud.
Annons

Muskelbilskrigt fortsätter med full kraft. Camaro Z/28 som började levereras i år med LS7-motor på 7,0 liter och 507 hk. En mycket kapabel vagn som visade sig klara Nordslingan på utmärkta 7:37,47, trots att det regnade på vissa ställen av banan. En annan nykomling från USA är Dodge Challenger SRT Hemi Hellcat som med kompressorhjälp pumpar ur sig enorma 717 hk ur Hemi-motorn.

Men Ford har givetvis svar på tal och nu är det dags att visa upp nya generationen Shelby GT350 Mustang. Bilen presenterades inför öppnandet av Los Angeles Auto Show och Ford är rätt hemliga med detaljerna. Man berättar att Shelby GT350 Mustang får en sugmotor-V8 på 5,2 liter som ger ”mer än 500 hk” och ”över 540 Nm”. Exakta uppgifter om effekt och prestanda får vi alltså vänta på.

Det hårda motorljudet i videon ovan härrör från en ”flat” vevaxel, där vevaxeltapparna är delade med 180 grader. Det traditionella sättet att balansera ut en V8-motor med 90 graders cylindervinkel är att tändpunkterna ligger förskjutna med 90 grader, vilket kräver tyngre motvikter på vevaxeln men ger en jämn och vibrationsfri gång. Söker man däremot högre varvtal och mer effekt är det 180 grader som gäller, vilket till exempel Ferrari använder på sina V8-motorer (till skillnad från Maserati). Det här är första gången som Ford använder en ”flat plane” vevaxel på en gatmotor. En annan fördel med 180-graders vevaxeltappar är att motorn kan varva högt och de bilder som sipprat ut på nätet visar att Shelby GT350 har en rödmarkerad varvtalsgräns vid 8.200 rpm (!) vilket är rätt sensationellt om det stämmer.

Men två tekniska fakta som Ford släpper är att Shelby GT350 Mustang inte bara får automatlåda utan har sexväxlad manuell låda och Torsen-differential i bakaxeln. I utrustningen på Shelby GT350 hittar vi också Brembo-bromsar med sexkolvsok fram och 394 millimeter stora skivor, bak sitter fyrkolvsok och 380-skivor. Elektroniskt styrda stötdämpare ingår, liksom Recaro-stolar.

Till det yttre är det många förändringar på Ford Shelby GT350 Mustang. Alla karossdelar framför vindrutan är unika för Shelby GT350, jämfört med vanliga Ford Mustang. Återstår att se när bilsalongen öppnar för media senare under tisdagen om Ford berättar fler fakta kring Shelby GT350. I somras testade Ford nya Shelby GT350 Mustang på Nürburgring och det vore intressant att se om man är redo att släppa varvtiderna. Kommer då Shelby GT350 till Europa? Inte alls omöjligt!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Shelby GT350 Mustang tillbaka - startar priskrig!

Annons
Annons
Rulla till toppen