BMW 530Le är laddhybrid och supermiljöbil – men bara i Kina

Vad sägs om en BMW 5-serie som laddhybrid med elektrisk räckvidd på 58 kilometer och en förbrukning på bara 2,1 l/100 km? Dessutom så snål att den klassas som supermiljöbil med ett CO2-utsläpp på endast 49 g/km. BMW 530Le vore en drömbil för många tjänstebilsförare – men den säljs bara i Kina.

BMW 530Le är laddhybrid och supermiljöbil – men bara i Kina
Med 14 centimeter längre axelavstånd blir det lite "7-serie Light" över BMW 530Le. Leveranserna startar i början på nästa år. Foto: BMW Blog.

Att kunna pendla till jobbet i veckorna med eldrift och nollutsläpp är en tanke som många lockas av. Samtidigt har man fördelarna med en konventionell förbränningsmotor utan räckviddsångest. De nya laddhybriderna har rullat ut på allvar hos bilhandlarna under 2014 och kan rent ekonomiskt bli mycket attraktiva för den som har förmånsbil. Ännu fler laddhybrider väntas under 2015.

Med tanke på BMW:s starka ställning hos tjänstebilisterna vore en 5-serie laddhybrid rena drömbilen. Och just en sådan premiärvisades faktiskt i förra veckan på Guangzhou Auto Show, i Kina. Nya "BMW 530Le" är en mix av den kinabyggda och förlängda 528Li med drivlinan lånad från BMW X5 eDrive. Det innebär en 2,0-liters, fyrcylindrig bensinturbo med åttastegad ZF-automat som har en inbyggd elmotor på 70 kW (95 hk). Den sammanlagda systemeffekten anges till 272 hk av BMW. Toppfarten med enbart elmotor är 120 km/h.

Batteripaketet är av litiumjon-typ med en kapacitet som BMW inte angett (ännu). Det borde dock vara relativt stort eftersom körsträckan anges till 58 kilometer, händelsevis en bit längre än den gräns på fem mil som flera kinesiska regioner har för att ge statlig rabatt på laddhybrider.

Eftersom BMW 530Le är en laddhybrid (går att ladda via eluttag) så åtnjuter den också en mycket gynnsam mätnorm. Testcykeln körs två gånger, en gång där batteripaketet tillåts laddas ur och en gång med urladdat batteri – sedan räknar man ut ett snitt mellan de två körningarna. Den officiella bränsleförbrukningen på 530Le blir därför 2,1 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 49 g/km. Kör man enbart landsväg blir givetvis förbrukningen ungefär i samma nivå med en konventionell 5-serie och pendlar man inom elmotorns räckvidd blir bensinförbrukningen noll.

BMW 530Le ska byggas i Shenyang-fabriken som drivs ihop med kinesiska Brilliance. Leveranserna till kund startar i början av nästa år och någon export till Europa ska vi inte räkna med. Däremot är det väl inte en allt för vild gissning att nästa generation 5-serie, som snart är här, även har en laddhybrid som alternativ.

 

Källa:

BMW Blog – "BMW 530Le plug-in hybrid makes its debut in China"

BMW 530Le är laddhybrid och supermiljöbil – men bara i Kina

Den officiella bränsleförbrukningen på 530Le blir därför 2,1 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 49 g/km. Räckvidden på elmotorn anges till 58 kilometer, tillräckligt långt för att få statlig rabatt.

Den här drivlinan borde BMW omedelbart bygga in i 5-serien!
330
36
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.