Ovärderlig Lamborghini Miura brann upp i London

Världens första supersportbil – Lamborghini Miura – har en otäck förmåga att få förgasarbrand i sin V12-motor. Ägaren till den här Miuran i London hade ingen brandsläckare och kunde bara hjälplöst titta på när dyrgripen brann upp. Endast 765 exemplar av Miura byggdes och när de vid sällsynta tillfällen byter ägare ligger priset mellan 10 och 25 miljoner kronor.

Om du gillar sportbilar får namnet "Lamborghini Miura" håret att resa sig på dina armar. Kanske har du varit lycklig nog att se en Miura i verkligheten, förmodligen på ett museum eller parkerad vid en exklusiv bilträff. Har du kört en Miura? Då är du en av väldigt få, och mycket tacksamma sportbilsentusiaster.

Lamborghini Miura brukar benämnas som "världens första supersportbil". En del hävdar att Ford GT40 var först på denna planhalva och det äger en viss riktighet, även om gatbilarna mest var ett nödvändigt ont för att Ford skulle kunna homologera sina racebilar och slå Ferrari på fingrarna.

Lamborghini Miura var ingen racebil utan en extrem sportbil, byggd för gatan till ett skyhögt pris för de som verkligen förstod att uppskatta en bil som inte liknande något annat. Den tvärställda V12-motorn var placerad i mitten av bilen och hur skulle då koppling och transmission inkluderas? Giampaolo Dallara och Paolo Stanzini löste knuten genom att sy ihop Giotto Bizzarinis fantastiska V12-motor med transmissionen. De unga ingenjörerna konstruerade världens då mest komplicerade gjutdetalj i aluminium där både motorblock och transmissionshus ingick i en enhet. Det var galet och vansinnigt smart, på en gång.

Uppdraget att klä den nya supersportbilen Miura i en passande kaross gick inte till Pininfarina, på grund av banden till Ferrari. Istället vände sig Lamborghini till karossbyggaren Bertone där den 25-åriga designern Marcello Gandini fick hålla i ritstiftet.

Lamborgnini Miura blev en omedelbar succe och mellan 1966 och 1969 såldes 465 exemplar av Miura P400. En uppgraderad version, Miura P400 S, följde efter och byggdes mellan 1969–1971 och på vårsalongen i Genève 1971 premiärvisade Lamborghini toppmodellen Miura SV. Den senare byggdes i 148 exemplar fram till 1973 då produktionen upphörde.

Att Lamborghini Miura SV premiärvisades på Genèvesalongen 1971 är idag nästan helt bortglömt eftersom man samtidigt visade upp konceptbilen Countach LP 500 – även den designad av Marcello Gandini. Countach skickade chockvågor över hela världen och snart var varje pojkrum tapetserat med utvik på bilen.

Countach bidrog tyvärr till att de två sista årens försäljning av Miura SV tvärdog. Modellen var bättre än någonsin förut men det hjälpte inte när alla kunder väntade på att Countach skulle serieproduceras, vilket inleddes 1974.

 

Lamborghini Miura SV 1971

De sista åren tillverkades bara 148 exemplar av Miura SV, yttre kännetecken är att modellen inte har "ögonfransar" vid strålkastarna som tidigare modeller. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Med endast 148 tillverkade exemplar är Lamborghini Miura SV en samlarbil som många drömmer om och får Porsche 918 Spyder att framstå som rena dussinbilen. Renoveringsskick och provinens (historik, tidigare ägare, jazzlegenden Miles Davis ägde till exempel en Miura) påverkar förstås priset men de senaste årens bilauktioner visar att en Lamborgnini Miura SV hamnar någonstans kring 10–25 miljoner kronor när den byter ägare.

Av dessa båda skäl är det förstås en fruktansvärd tragedi att se en Lamborgnini Miura SV brinna upp. Tyvärr är det inte helt ovanligt att Lamborgini Miura börjar brinna då den har en otäck förmåga att baktända och sätta fyr på bensinen i de fyra treportiga Weber-förgasare. En förgasarbrand är lätt att släcka de första sekunderna då man bara behöver täcka över förgasarna (utan syre ingen eld) men agerar man inte mycket snabbt leder till en motorbrand som snabbt sprider sig över hela bilen.

Den Lamborghini Miura SV från 1971 som vi ser brinna i filmen ovan ägs av fastighetsmiljardären Jon Hunt i London. Enligt Daily Mail kördes bilen av Jon Hunts son vid tillfället som nyss hämtat bilen från ett verkstadbesök. Jon Hunt hävdar att bilen utrustats med felaktiga tändstift, vilket bidrog till branden och stämmer nu verkstaden på 700.000 pund (8,2 miljoner kronor). Även om skadorna är omfattande så är en Miura SV i princip aldrig "oreparabel" eftersom den har ett så högt värde.

Bästa sättet att sätt stopp för en förgasarbrand är med halonsläckare, som inte "skräpar ner" på alls samma sätt som pulversläckare. Men eftersom halongas påverkar ozonlagret blev den här typen av släckare förbjudna och som privatperson kan man inte köpa dessa. Idag används bara halonsläckare hos militären och flygbranschen.

Är du själv rädd för bilbrand? En liten, tvåkilos pulverbrandsläckare kostar inte speciellt mycket och kan avhjälpa mindre bränder. Men bilbränder är sällan "små" och då kan det behövas en eller två sexkilos pulverbrandsläckare. I fastigheter brukar man använda tolvkilos brandsläckare, men det är som regel för otympliga att ha med sig i en personbil.

 

Missa inte denna läsning

Bob Wallace död – legendarisk testförare hos Lamborghini

 

Varje brunnen Miura måste renoveras – de är ovärderliga!
167
23
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.