Regeringen vill halvera supermiljöbilspremien

Regeringen sonderar terrängen för att kunna halvera supermiljöbilspremien till 20.000 kronor och bara dela ut den till privatpersoner. Uppgifterna kommer samtidigt som Bil Swedens siffror visar att antalet nyregistrerade supermiljöbilar i november rasade till 263, den sämsta siffran sedan februari.

Laddhybriden Volvo V60 blir dyrare om supermiljöbilspremien sänks. Uppgifterna till Ynnor om att premien ska sänkas är fortfarande obekräftade.

"Nu har regeringen tappat det fullständigt!", säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor, som från säkra källor har tagit del av uppgiften att regeringen sonderar terrängen hos leverantörerna om hur de ställer sig till det ännu opresenterade förslaget att halvera supermiljöbilspremien till 20.000 kronor. Dessutom ska företag och organisationer uteslutas från möjligheten att ta del av pengarna.

Till och med november i år har 4.253 supermiljöbilar registrerats. I november var det dock bara 263 stycken, den sämsta siffra sedan i februari, då 192 supermiljöbilar registrerades. Minskningen beror på att årets premier har tagit slut.

"Ett stort antal supermiljöbilar har ställts på 'långtidsparkering' och inte tagits i trafik i avvaktan på att anslagen för supermiljöbilspremien för 2015 ska frigöras, säger Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden.

Läs också: Miljöbilskritik mot regeringen i Alliansens skuggbudget
Läs också: Kraftigt sänkt statslåneränta ger billigare förmånsbilar

Regeringen har föreslagit ytterligare 100 miljoner kronor i supermiljöbilspremie för 2015. Pengarna ingår i den budgetproposition som finansminister Magdalena Andersson (S) ska försöka få godkänd av riksdagen på onsdagen. I budgeten specificeras inte hur pengarna ska fördelas. Uppgifterna om halverad premie, till 20.000 kronor, som bara betalas ut till privatpersoner, är fortfarande obekräftade.

"Det gör varken till eller från men privatpersoner köper så få supermiljöbilar att de 100 miljonerna kommer att räcka", säger Ronny Svensson.

Supermiljöbilspremien på 40.000 kronor infördes för att täcka en del av merkostnaden för el- och laddhybridtekniken, som anses uppgå till 100.000–150.000 kronor per bil. Eftersom premien betalas ut till den som först registrerar en supermiljöbil, tillfaller pengarna i de flesta fall leverantören – en bilhandlare, generalagent eller i vissa fall ett finansbolag. Detta oavsett vem som sedan köper bilen, företag eller privatperson.

Dock har en majoritet av köparna varit juridiska personer, dels för att bilarna använts som en del av företagets miljöprofilering, dels för att det blir väldigt billigt för den anställde att ha en laddhybrid som förmånsbil tack vare en kraft nedsättning av förmånsvärdet.

Läs också: Försäljningen av laddhybrider tar fart
Tjänstebilsdrömmen: Så mycket sparar du på att välja en laddhybrid

Jag tycker det är rätt att sänka supermiljöbilspremien.
60
222
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.