Här kör Volvo XC90 av vägen

Ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020. Detta enligt Vision 2020. Som ett led i detta får Volvo XC90 ett nytt skydd för avåkningar, eftersom den olyckstyp står för en tredjedel av de allvarligaste olyckorna i Sverige. Vi har sett systemet live-testas. 
Annons

Hälften av alla trafikolyckor med dödlig utgång i USA orsakas av avåkning och i Sverige står singelolyckorna för en tredjedel av alla olyckor med allvarliga skador eller dödlig utgång.
Avåkning kan ha många olika orsaker, bristande koncentration, trötthet eller dåliga väderförhållanden. Det finns i dagsläget inga lagkrav eller tester som mäter en bils förmåga att hantera trafikolyckor orsakade av avåkning.

”Men det räcker inte med lagstadgade tester, man måste ta reda på hur och varför krockar och skador inträffar och sedan utveckla teknik för att förhindra att de inträffar. För att nå vår Vision 2020, måste vi täcka alla typer av trafikolyckor”, säger Lotta Jakobsson.

Skadetrenderna för bilolyckor har förändrats genom åren. Risken att skadas allvarligt eller dödas i en ny Volvo har minskat med mer än två tredjedelar jämfört med bilar som konstruerades på 1970-talet.
”Samma trend gäller dock inte skador på ryggradens bröst- och ländkotor, skador som är överrepresenterade vid just avåkningsolyckor”, säger Lotta Jakobsson.

Här kör Volvo XC90 av vägen
Alrik satt på läktaren när Volvo XC90 krocktestades.

Systemet för skydd i avåkningssituationer i nya XC90 består av två viktiga delar:
• Bilens sensorsystem gör det möjligt att detektera en avåkningssituation. De främre säkerhetsbältena dras åt elektriskt så mycket som möjligt för att hålla kvar passagerarna på plats. Säkerhetsbältets åtdragningskapacitet innebär att 10 centimeter bälte dras åt på en tiondels sekund. Bältena förblir åtdragna så länge som bilen är i rörelse.
• För att undvika ryggskador trycks en energiabsorberande funktion mellan stolen och stolsramen ihop för att dämpa krafterna som uppstår när bilen landar hårt.

Baserat på data från verkliga olyckor, har Volvo Cars tagit fram tre krocktester, ”Dike”, ”Luftfärd” och ”Ojämn terräng”.
• Vid testet ”Luftfärd” kör fordonet av vägen, till exempel i 80 km/h. Efter den inledande friflygningen, landar bilen på en jämn yta och fortsätter framåt. Höjdskillnaden är 80 cm, vilket resulterar i en hård landning på hjulen. Detta orsakar stora vertikala krafter, på samma nivå som en stridspilot utsätts för när han eller hon skjuter ut sig med katapultstolen i en nödsituation.
• Testet ”Dike” är utformat för att kopiera den studsande rörelsen som uppstår när fordonet kör ned i ett 80 cm djupt dike och landar i en vall med stora vertikala krafter som följd.
• Testet ”Ojämn terräng” simulerar en skakig färd ute i terrängen. Detta skapar både stora kaströrelser och vertikala stötar inne i bilen.

Krockdockor används i testerna och den mest avancerade dockan är ”Thor”, som är utrustad med ett flexibelt axelparti för att skapa en mer människoliknande rörelse i en avåkningssituation.

Förutom krocktester har Volvo Cars utvecklat en flexibel och flerfunktionell testrigg för att testa de åkandes positionering och rörelser. 

”Naturligtvis fokuserar vi också på att hjälpa föraren genom teknik som förhindrar att avåkningar sker. Två system i nya XC90, Lane Keeping Aid och Driver Alert Control, täcker in situationer där föraren riskerar att köra av vägen”, säger Lotta Jakobsson.
• Lane Keeping Aid hjälper föraren att hålla sig på vägen genom att lägga på ett extra vridmoment på ratten om bilen är på väg att oavsiktligt lämna sitt körfält.
• Driver Alert Control detekterar och varnar trötta och ouppmärksamma förare. Nya XC90 är också utrustad med ett nytt Rest Stop Guidance, som guidar en trötthetsvarnad förare till närmaste rastplats.

• Läs mer om nya Volvo XC90 här!

Annons
Annons
Rulla till toppen