Så fungerar Volvos unika autobroms

När Volvo nästa år inleder lanseringen av nya XC90 skapar man ett gemensamt namn för alla automatiska bromsfunktioner: City Safety. Systemet blir standard i nya XC90 och det har fått nya funktioner, bland annat kan det automatiskt bromsa in för mötande fordon i en korsning – något som är unikt för Volvo.
Annons

De intelligenta säkerhetssystemen som ska hjälpa föraren att undvika en olycka blir allt smartare. Men det kan också bli förvirrande när en förare inte vet vilka funktioner som ingår och när de används – till exempel i olika hastigheter.

För att göra det lite enklare inför därför Volvo ett samlingsnamn för alla automatiska bromsfunktioner: City Safety. Samlingsnamnet införs i och med att nya Volvo XC90 lanseras i början på nästa år och i den modellen är City Safety standardutrustning.

En ny funktion i Volvos City Safety är att systemet även kan bromsa om föraren kör in i en korsning och till exempel gör en vänstersväng. Skulle en annan bil komma i mötande fil sker det alltså snett framför, vilket normalt sett inte är en vinkel där säkerhetssystemen kan bromsa in automatiskt.

Automatisk inbromsning vid sväng i korsning är en världsnyhet för Volvo och det kan få stor betydelse, enligt professor Lotta Jakobsson som är teknisk specialist på Volvo Cars Safety Centre:

”Våra granskningar av data från den här typen av olyckor visar att ett stort antal kollisioner hade kunnat undvikas eller fått mindre omfattande konsekvenser om det svängande fordonet haft autobroms,” säger Lotta Jakobsson. ”Den nya tekniken är ytterligare ett exempel på hur vi inriktar oss på verkliga trafikproblem. Den strategin tar oss närmare och närmare vår ambition att ingen längre kommer att dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020.”

Så fungerar Volvos unika autobroms
City Safety kan ”upptäcka” cyklister som korsar vägen eller plötsligt vinglar ut framför bilen. Beroende på situationen, kan City Safety undvika en kollision om den relativa hastighetsskillnaden är upp till 45 km/h. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvos City Safety arbetar med en kombination av både kamera och radar. I den senaste versionen har man en mera högupplöst kamera som använder en avancerad exponeringskontroll som gör att systemet fungerar även i mörker.

Radarns uppgift är att upptäcka föremål framför bilen och bestämma dess position, rörelse och avstånd samt skilja dem åt. Systemet kan till exempel identifiera en cyklist, gångtrafikant och bil. Tekniken övervakar föremålet kontinuerligt – och en central styrenhet använder informationen från kamera och radar för att beräkna risken för en kollision och för att mobilisera de mest effektiva motåtgärderna.

I en nödsituation får föraren en ljudvarning, som kompletteras med en haptisk varning i form av en kort bromspuls och en blinkande varning på nedre delen av vindrutan. Om föraren reagerar på varningen och bromsar, är systemet programmerat för att vid behov automatiskt ”fylla upp” med mer bromskraft. Om föraren inte reagerar alls aktiveras automatisk bromsning. Full bromseffekt läggs på cirka en sekund före kollisionen.

Så fungerar Volvos unika autobroms
Kamera och radar samarbetar för att följa rörelser och identifiera vad som finns framför bilen. Kameran har en avancerad exponeringsfunktion som gör att systemet även kan arbeta under mörker. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvos City Safety i XC90 täcker in följande grupper och kan vid behov både varna och bromsa automatiskt:

* Mötande fordon, inklusive motorcyklar och cyklar, när föraren svänger vänster över den mötande körbanan. City Safety detekterar en potentiell krock och bromsar automatiskt för att undvika kollision eller för att mildra konsekvenserna av krocken.

* Fordon, inklusive motorcyklar som färdas i samma riktning. City Safety kan undvika en kollision om den relativa hastighetsskillnaden mellan de båda fordonen är upp till 50 km/h. I högre hastigheter minskar den automatiska bromsningen konsekvenserna av kollisionen.

* Cyklister som korsar vägen eller plötsligt vinglar ut framför bilen. Beroende på situationen, kan City Safety undvika en kollision om den relativa hastighetsskillnaden är upp till 45 km/h. I högre hastigheter kan den automatiska bromsningen mildra konsekvenserna av kollisionen.

* Fotgängare som kliver ut framför bilen. City Safety kan undvika en kollision i hastigheter upp till 45 km/h. Vid högre hastigheter kan automatisk bromsning hjälpa till att mildra konsekvenserna av kollisionen.

”Statistiken visar att ca 90 procent av alla olyckor orsakas av distraherade förare,” säger Lotta Jakobsson. ”Eftersom City Safety är aktivt även om föraren är distraherad eller trött, hjälper vår lösning till att minska antalet krockar avsevärt. För bilar som kör i låga hastigheter har vi till exempel en dokumenterad minskning av frontalkollisioner med över 20 procent. Vårt mål är naturligtvis att kontinuerligt utöka City Safety till att omfatta ännu fler föremål och fler trafiksituationer.”

Så fungerar Volvos unika autobroms
En ny funktion i Volvos City Safety är att systemet även kan bromsa om föraren kör in i en korsning och till exempel gör en vänstersväng. Skulle en annan bil komma i mötande fil sker det alltså snett framför, vilket normalt sett inte är en vinkel där säkerhetssystemen kan bromsa in automatiskt. Automatisk inbromsning vid sväng i korsning är en världsnyhet för Volvo. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen