Volvo XC90 T8 certifierad – CO2-utsläppet blir 59 g/km

Nu är Volvo XC90 T8 certifierad och laddhybriden får ett officiellt CO2-utsläpp på 59 g/km. Inte tillräckligt för svensk supermiljöbilspremie men ändå en mycket stark siffra i suvsegmentet. Volvo berättar nu också mer om den integrerade startmotor/generatorn, CISG, på 34 kW som XC90 T8 använder. Är inte detta i själva verket en försmak på kommande "lätt-hybrider" från Volvo?

Volvo XC90 T8 certifierad – CO2-utsläppet blir 59 g/km
Volvo XC90 T8 har dubbla drivsystem. Grönmarkerat står för förbränningsmotorn, blått för eldriften på bakaxeln. Men det finns även en elmotor, CISG, mellan turbofyran och automatlådan.

Om Volvo Cars hade lyckats pressa ner CO2-utsläppet till 50 g/km, eller ännu lägre, hade XC90 T8 fått supermiljöbilspremien på 40.000 kronor. Riktigt så bra blev det inte, men nu är XC90 T8 certifierad enligt EU-reglerna och det officiella koldioxidutsläppet skrivs till 59 g/km. Bränsleförbrukningen anges till 2,5 l/100 km. Förutom siffrorna bjuder Volvo även på en annan nyhet, som man hittills inte berättat så mycket om.

Som vi berättat många gånger är mätnormen och EU:s körcykel märkligt "snäll" mot laddhybrider. Om en hybridbil kan laddas via vägguttag klassas den som laddhybrid och då gäller mätnormen ECE R101 men man kör körcykeln NEDC (New European Drive Cycle) två gånger. Den ena gången med fulladdat batteri, det som kallas för "charge depleting" och andra gången med "charge sustaining" det vill säga batteriets laddbalans är oförändrad över testet och laddas enbart via förbränningsmotorn. Siffrorna för förbrukning och CO2-utsläpp är ett snitt mellan de två körningarna.

Eftersom körcykeln NEDC är så "snäll" och kort med en snittfart på endast 33 km/h gör det att laddhybriden under första körcykeln klarar sig på den ström som finns i batteripaketet, möjligtvis med undantag för de få sekunder då hastigheten går över 100 km/h. Nästan all energi kommer alltså från batteriet och då blir förbrukningen av bensin/diesel givetvis mycket måttlig. Vid den andra körningen kan elmotorn också stötta vid lägre hastigheter och dra nytta av förbränningsmotorns större effektivitet vid högre belastning då batteripaketet får förnyad laddning.

Läs också: Volvos City Safety blir samlingsnamnet för autobroms

Läs också: Nya Volvo XC90: Bättre skydd för avåkning

Om man endast pendlar kortare sträckor till jobbet varje dag och inte kör speciellt fort på landsväg kan en laddhybrid ge mycket låg förbrukning av bensin/diesel. Man kanske till och med klarar sig under de siffror som EU:s mätnorm visar. Kör man däremot på landsväg utöver batteriets räckvidd blir bränsleförbrukningen ungefär likvärdig med en vanlig bil, lite sämre till och med då batteripaketet är tungt och det kostar energi vid acceleration.

De här märkligheterna för laddhybridernas mätnorm kan vi förstås inte lasta Volvo för. De följer reglerna, precis som alla andra biltillverkare. Men med hjälp av både förbränningsmotor och elmotor går det att kombinera egenskaperna och skapa olika karaktär:

"XC90 T8 är tre bilar i en: elbil, bränslesnål hybridbil och kraftfull prestandabil," säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group. "Drive-E motorerna erbjuder redan hög prestanda jämfört med konkurrenterna. Med T8:an tar vi ytterligare ett steg mot en ledande position."

Läs också: Volvos nya motor provkörd: "Världens starkaste med fyra cylindrar"

Läs också: Nya Volvo XC90 – projektledaren berättar allt om nya bilen

Med maximal effekt från både förbränningsmotor och elmotor går 0–100 km/h på 5,9 sekunder för Volvo XC90 T8. Föraren kan välja fem körlägen med olika egenskaper, beroende på behov. Batteriladdningen kan "frysas" för att användas vid senare tillfälle under körningen och förbränningsmotorn kan även ladda upp batteripaketet (om det är tomt) för att bilen ska kunna köras helt utsläppsfritt senare.

Batteripaketet är på 9,2 kWh och kan ge ifrån sig maximalt 65 kW. Den elektriska motorn vid bakaxeln ger som mest 60 kW (82 hk) och 240 Nm. Batteripaketet arbetar med en spänning på mellan 270–400 volt. Med elektrisk bakaxel blir Volvo XC90 T8 fyrhjulsdriven vid behov men med stängd förbränningsmotor kan "elbilen" köras med bakhjulsdrift.

Artikeln fortsätter här:

• Nya vevaxelmonterade startgeneratorn ("CISG") har tre viktiga funktioner

• Alla bilder