Nya Mercedes GLE Coupé siktar in sig på X6 och Q6

Offensiven med suvmodeller fortsätter och nu har vi fått alla fakta och bilder på nya Mercedes GLE Coupé. Tekniskt baserar sig GLE Coupé på ML, som ska byta namn till GLE. Siktet för Mercedes suvcoupé är inställt på BMW X6 och kommande Audi Q6. V6:or, nioväxlad automat och fyrhjulsdrift är standard. Nästa år kommer även en AMG-version med V8-motor.

Den som känner sig lite förvirrad inför alla nya modellnamn hos Mercedes är verkligen förlåten. Dels har Mercedes bytt eller är på väg att byta namn på flera bilar – men sedan handlar det också om en aggressiv modellpolitik med allt fler bilar som ska täcka upp alla tänkbara hörn i varje segment.

Märkligt nog har BMW X6 fått härja fritt i det något udda – men kommersiellt framgångsrika – segmentet "suvcoupé". Vi var många som skrattade åt BMW:s dåvarande chefsdesigner Chris Bangle när han presenterade "puckelryggen" X6 på Frankfurtsalongen 2007. Men BMW skrattade sist – bilen mer än fördubblade sin försäljningsprognos.

Som vi vetat länge har både Audi och Mercedes förberett sig för att möta BMW X6 med egna modeller. Audi Q6 kommer nästa år och spionbilderna på Mercedes GLE Coupé har varit otaliga, bara för några dagar sedan fick vi se bilen nästan helt omaskerad.  I våras fick vi ett smakprov när Mercedes visade upp "Concept Coupé SUV", fast då gissade vi att man skulle välja namnet MLC till seriemodellen. Men idag har vi äntligen fått alla de officiella bilderna och faktauppgifterna om nya Mercedes GLE Coupé.

När Mercedes GLE Coupé hittar ut till handlarna i början på nästa år erbjuds tre modeller, två med bensin-V6 och en diesel-V6 – alla på 3,0 liter och givetvis turbomatade. GLE 350 d 4Matic har en dieselsexa med 258 hk och 620 Nm, GLE 400 4Matic får 333 hk/480 Nm och längst upp i näringskedjan hittar vi GLE 450 AMG 4Matic med 367 hk och 520 Nm. Några förbrukningssiffror eller prestandauppgifter bjuder inte Mercedes på, i nuläget.

Toppmodellen GLE 450 AMG 4Matic ska dock inte förväxlas med en "äkta" AMG-modell utan här ser vi Mercedes första "AMG sport" – de nya modellalternativ som ska täcka upp hålet under de relativt högt prissatta AMG-versionerna. Nya AMG sport har förutom högre effekt och sportigare chassi en tuffare exteriör med flera utmärkande detaljer.

Karaktären på GLE Coupé kan varieras med det som Mercedes kallar för "Dynamic Select". Har man valt GLE 450 AMG-versionen så finns det fem lägen: Individual, Comfort, Slippery, Sport och Sport+. Växlingsläge, styrservo, avgasljud, med mera, kan varieras efter behov. I läget Sport+ bjuds det både på avgasknallar och mellangas vid nedväxlingarna.

Stålfjädrar är standard på GLE Coupé med det finns Airmatic luftfjädring att välja till. Ett annat tillval är aktiva krängningshämmare som styvas upp via Dynamic Select. Den som vill öka på säkerhetsnivån har också en mängd tillval att välja mellan, till exempel flera olika system för autobroms, parkeringsassistans, nattkamera med LED-belysning och eluppvärmda torkare för vindrutan.

Samtliga tre modeller har Mercedes nya, niostegade automatlåda 9G-Tronic och givetvis 4Matic fyrhjulsdrift. AMG sport modellen GLE 450 AMG har fördelningen 40/60 på fyrhjuldriften, med betoning på bakhjulen, medan de två andra har 50/50-fördelning. Att det skulle erbjudas enbart bakhjulsdrivna versioner av GLE i framtiden är inte sannolikt, men osvuret är kanske bäst. Vad vi däremot redan vet från spionbilderna är att Mercedes GLE Coupé även kommer som AMG-modell med nya V8-motorn på 525 hk och 700 Nm.

Tekniskt och måttmässigt baserar sig nya Mercedes GLE Coupé på nuvarande Mercedes ML, som nästa år byter namn till just GLE. Mercedes GLE Coupé är 4.900 millimeter lång, 2.003 millimeter bred och 1.731 millimeter hög. Axelavståndet är 2.915 millimeter. När det blir publikpremiär för GLE Coupé nämner inte Mercedes men sannolikt väljer man Detroitsalongen i januari.

Designen på Mercedes GLE Coupé gillar jag verkligen – tummen upp!
307
331
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.