Nya Audi RS 3 Sportback officiell – turbofemman får 367 hk

Nu ska Mercedes A45 AMG få en match, nästa vår rullar Audi ut sin nya RS 3 Sportback och turbofemman EA855 har fått toppeffekten höjd till 367 hk och 465 Nm. 0–100 km/h går på 4,3 sekunder och den standardmonterade DSG-lådan har förbättrats. För första gången erbjuds också keramiska bromsar till Audi RS 3 Sportback.

Nya Audi RS 3 Sportback officiell – turbofemman får 367 hk

Det har varit en illa dold hemlighet att Audi jobbat med en ersättare till sin gamla bålgeting RS 3 Sportback, givetvis försedd med den karakteristiska turbofemman på 2,5 liter. Vi har sett spionbilder på Audi RS 3 Sportback men nu lanseras modellen och vi kan ta del av officiella foton och fakta.

Toppeffekten på Audi RS 3 Sportback är höjd till 270 kW, vilket omräknat till hästkrafter blir 367 hk. Vridmomentet är något förstärkt i turbofemman som internt har namnet EA855. Vridmomenttoppen på 465 Nm finns tillgängligt redan från 1.625 rpm och ända upp till 5.550 rpm. Minnesgoda läsare kommer nog ihåg att föregående Audi RS 3 Sportback gav 340 hk och 450 Nm.

Nya Audi RS 3 Sportback behöver bara 4,3 sekunder för distansen 0–100 km/h. Det ska jämföras med fyrcylindriga Audi S3 Sportback som har 300 hk och behöver 5,0 sekunder för samma distans med S-Tronic automaten. Toppfarten är elektroniskt reglerad till 250 km/h men det ska gå att få ett tillval som ökar gränsen till 280 km/h. Enligt NEDC-normen ligger förbrukningen på 8,1 l/100 km, vilket ger ett CO2-utsläpp på 189 g/km. 

Audi RS 3 Sportback är därmed något snabbare än Mercedes A45 AMG med 360 hk som gör 0–100 km/h på 4,6 sekunder. Motsvarande siffror för BMW M135i xDrive med rak sexa och 320 hk är 4,7 sekunder. Audi ska dock inte vara allt för självsäkra, Mercedes har redan antytt att det blir en ökad effekt i A45 AMG när det snart är dags för ett ansiktslyft.

Audi RS 3 Sportback vilar givetvis på samma MQB-plattform som vanliga Audi A3 och det i sig själv innebär en viktbesparing. Motorhuven på RS 3 Sportback är gjord i aluminium och Audi hävdar själva att nya modellen är 55 kilo lättare än sin föregångare. Vikten utan förare anges till 1.520 kilo. Chassit är sänkt 25 millimeter och den adaptiva fjädringen "Audi magnetic ride" är tillval på RS 3 Sportback. 19-tumsfälgar är standard med 235/35-däck, men som tillval finns det även bredare fälgar fram med 255/30 framdäck och 235/35 bakdäck. Som ni nog minns var den första RS 3 Sportback också försedd med bredare framdäck, något ganska unikt i bilindustrin.

Standard på nya Audi RS 3 Sportback är givetvis quattro, fyrhjulsdrift från Haldex, samt den sjustegade DSG-lådan DQ500. Kraftfördelningen till bakaxeln kan fördelas mellan 50–100 procent. Enligt Audi har man genomfört flera förbättringar på S-Tronic automaten och de ska ha resulterat i snabbare växlingar. Vid nedväxling "mellangasar" lådan automatiskt.

Standardmonterat på Audi RS 3 Sportback sitter det bromsskivor i stål med diametern 370 millimeter fram och 310 millimeter bak. Fram använder man åttakolvs bromsok. Men de som vill spara vikt kan även beställa keramiska bromsskivor till sin Audi RS 3 Sportback. Vikt går också att spara genom att välja till skalstolar i kolfiber istället för de sportstolar som sitter original i RS 3 Sportback. Publik premiär för Audi RS 3 Sportback blir det sannolikt på Genèvesalongen nästa år. Leveranserna ska starta sommaren 2015, något svenskt pris finns inte ännu. Det är heller inte klart vad som blir standardutrustning på den "svenska" bilarna, till exempel kan man välja att göra Magnetic ride standardmonterat (även om det inte är standard i Tyskland).

Äntligen är kungakronan tillbaka hos Audi. I det här segmentet väljer jag RS 3 Sportback, utan tvekan!
454
136
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.