Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Volvo XC90 får en allvarlig konkurrent när Audi slår till med en helt ny generation Q7. Officiell premiär blir på Detroitsalongen i januari och nu har vi alla faktauppgifter. Audi Q7 blir den första laddhybriden med dieselmotor och CO2-utsläppet hamnar under 50 g/km – alltså blir Q7 en supermiljöbil i det utförandet. Dessutom blir Q7 full av ny teknik, vad sägs till exempel om bakhjul som kan styra på egen hand?
Annons

Audi Q7 dök upp på nätet i sin nya kostym under fredagförmiddagen, inledningsvis med tre bilder. Spionbilderna på Q7 har avlöst varandra under året men nu är det alltså äntligen dags för premiär för nya generationen Audi Q7. Den andra generationen Q7 visas upp officiellt på Detroitsalongen, vilket indikerar att USA-marknaden blir extremt viktig för Audi Q7.

Inledningsvis fanns det alltså bara tre bilder på nykomlingen men skrollar ni nedåt på sidan har vi 25 stycken högupplösta bilder. Den blå bilen på bilderna har en 3,0-liters TFSI-motor och S-linepaket. Designen bjuder inte på några större överraskningar men trots detta är nya Q7 helt nyutvecklad.

Även interiören är förstås helt ny och som vi kan se får Audi Q7 samma digitala instrumentskärm som TT med en bredd på 12,3 tum. Den går att anpassa efter förarens önskemål med exempelvis navigationsanvisningar. Instrumenttavlorna på sidan kan växa och minskas efter behov, för att till exempel ge en tydligare navigationsbild i mitten. Grafiksystemet från Nvidia har förbättrats med fyrkärnig T30 processor, vilket ska ge snabbare responstid och snyggare bilder. Head-up display finns som tillval.

Audi Q7 blir första modellen från Volkswagenkoncernen som kommer som laddhybrid med en dieselmotor

Läs också: Audi Q7 är för brutal – blir försenad
Läs också: Audi stoppar nya Q7 – designen görs om
Läs också: Audi satsar på laddhybrider med diesel

Det som imponerar mest med nya Audi Q7 är sannolikt den viktminskning som man genomfört. Audi själva hävdar att jämförbara modeller från förr och nu har bantat bort cirka 325 kilo, och detta utan att Audi gjort radikala grepp som att helt gå över till aluminium i karossen. Däremot är dörrarna gjorda i aluminium (– 24 kilo). Vikten utan förare för 3,0 V6 bensin stannar strax söder om två ton, närmare bestämt på 1.970 kilo. Precis som Volvo gjort med XC90 så har Audi använt en betydligt större andel av höghållfast stål i karossen (41 procent) för att öka styrkan och därmed kunna hålla ner vikten.

Första generationen Audi Q7 var en på alla sätt stor bil. Med en längd på 5.086 millimeter, bredden 1.983 och höjden 1.697 millimeter var (och är, ett tag till) Q7:an en av de största europeiska suvmodelllerna. Nya generationen Audi Q7 minskar ner dessa yttermått till respektive 5.050, 1.970 och 1.740 millimeter. Höjden varierar en del beroende på utförande och fälgstorlek, men den är ungefär densamma som förut. Även axelavståndet har sjunkit en smula med tolv millimeter, ned till 2.990 millimeter. Trots en aningen mindre kostym hävdar Audi att innerutrymmena förbättrats och Q7:an har plats för sju personer, precis som XC90. Det kommer även en femsitsig version av Audi Q7.

Enligt Audi har första baksätet fått ett förbättrat utrymme i längd med 21 millimeter. Takhöjden har ökats med ett par centimeter och den förbättringen följer med hela vägen till det bakre baksätet. Det tredelade baksätet i mitten kan skjutas 110 millimeter i längsled. Interiörbelysningen består av LED-lampor och som tillval finns möjligheten att ändra belysningen, även kulören.

Om alla sju sätena används finns det ett bagageutrymme under insynsskyddet på 295 liter. Med bakersta sätena nedfälla växer utrymmet i sjusitsmodellen till 770 liter. Den femsitsiga versionen av Audi Q7 har måtten 890 respektive 2.075 liter.

Strålkastarna har antingen xenon-, LED- eller Matrix LED-teknik. Exteriört erbjuds elva kulörer, varav fyra är helt nya. Audis design har varit föremål för diskussion många gånger och som ni ser är det även denna gång försiktiga steg, jämfört med föregångaren. Grillen har blivit lite mer tredimensionell och har vissa likheter med grillen hos den andra modellnyheten samma dag, Audi RS 3 Sportback. Men luftmotståndet har förbättrats hos nya Audi Q7 och cd-siffran anges till 0,32. Undersidan på Q7 är nästan helt slät och luftintagen i fronten kan styras för att anpassa kylningen.

Det finns flera ljudsystem att välja mellan till Audi Q7. Standardsystemet (i Tyskland) har tio högtalare, MMI-radio och 7-tums skärm. Bose-systemet (tillval) ska ge en tredimensionell känsla i kupén och längst upp hittar vi danska Bang & Olufsen med hela 23 högtalare och 1.920 watt i förstärkarna. B&O-systemen i Audis lyxigaste modeller brukar låta extremt bra, även om de lägsta oktaverna är rätt svaga (eller helt frånvarande). Där ska det bli intressant att provlyssna Bowers & Wilkins i Volvo XC90, som har en helt ny typ av baslåda.

Som tillval finns en ”telefonlåda” där telefonen kan läggas och laddas trådlöst och även trådlöst anslutas till bilens exteriörantenn. Audi Q7 kan ansluta en smartphone via kabel och använder då Apple Car Play (iOS) eller Google Android Auto för att spegla telefonens innehåll på skärmen. Audi har även förbättrat röststyrningen och man kan ställa frågor till navigationssystemet, typ ”var är närmaste bensinstation?” Hur bra detta fungerar i praktiken får vi testa nästa sommar.

Ett annat tillval är två surfplattor från Audi med en 10,1-tums skärm för baksätespassagerarna. Det är inga vanliga läsplattor utan anpassade för bilbruk med hög temperaturtålighet och krocktestade. Surfplattorna kan sitta monterade eller användas löst. De har wifi-kontakt med bilen och de i baksätet kan kommunicera med skärmen fram och till exempel ta fram en ny destination i navigatorn. Via bilens uppkoppling kan de även surfa på nätet. Surfplattorna har HD-kamera och 32 GB lagringskapacitet. Surfplattorna kan användas som vanliga läsplattor utanför bilen, via sin wifi-uppkoppling.

Inte oväntat kommer Audi Q7 laddad med en mängd hjälpsystem för föraren. Standard är parkeringssensorer bak, farthållare, hastighetskontroll, ”trötthetsvarnare” och autobromsen ”Audi pre sense city”. I stadstrafik kan systemet varna föraren för en kollision och i nödfall bromsa själv. Som tillval finns mer avancerade system för autobroms, autonom körning i köer upp till 60 km/h, backningsassistans med släp, med mera.

Hjulupphängningen på nya Audi Q7 består av multilänkage både fram och bak, vilket ersätter de dubbla A-armarna som föregångaren hade. Länkarmarna är gjorda i aluminium och hela konstruktionen har bantat bort 100 kilo, jämfört med föregående Q7. Stålfjädrar är standard men Audi Q7 kan även utrustas med luftfjädring som sänker bilen med 30 millimeter vid landsvägskörning men ökar markfrigången med upp till 60 millimeter vid terrängkörning. Som mest kan markfrigången bli 235 millimeter. 18-tumsfälgar är standard men det finns tillval upp till 21 tum (Volvo XC90 har tillval upp till 22 tum).

Styrservot är numera elektriskt och framhjulen får även hjälp av bakhjulen, som kan styra med eller mot med upp till fem graders vinkel. Vid låga hastigheter styr bakhjul motsatt framhjulen, vilket reducerar styrradien och gör bilen mera lättkontrollerad i stadstrafik. Vid högre hastigheter styr bakhjulen med framhjulen, vilket skapar ett (konstgjort) förlängt axelavstånd som stabiliserar bilen i högre hastigheter.

Vid lanseringen nästa sommar ska Audi Q7 erbjudas med två V6-motorer, en TDI-diesel och en kompressormatad TFSI-bensin – båda på 3,0 liter. 3,0 TDI ger 272 hk (200 kW), vilket räcker för en 0–100 km/h sprint på 6,3 sekunder. 3,0 TFSI ger 333 hk (245 kW) och då går det något snabbare till 100 km/h, 6,1 sekund. Bränsleförbrukningen för den svenska storsäljaren V6 TDI anges till 5,7 l/100 km, CO2-utsläppet är då 149 g/km. Båda modellerna har åttaväxlad Tiptronic automatlåda och givetvis quattro, fyrhjulsdrift. Senare kommer även en ”snålversion” med 218 hk (160 kW) 3,0 TDI.

Audis trumfkort i sammanhanget är den helt nya laddhybridversionen, döpt till Audi Q7 e-tron quattro. Det blir den första laddhybriden från Audi som använder en dieselmotor, i det här fallet en V6 3,0 TDI som ger 258 hk (190 kW). Dieselmotorn kombineras med en elmotor som sitter integrerad i den åttastegade Tiptronic-automaten och ger 94 kW (128 hk). Den sammanlagda systemeffekten för hela drivlinan (diesel + elmotor) anges av Audi till 373 hk (275 kW) och 700 Nm.

Med så mycket effekt blir accelerationen snabb, 0–100 km/h går på 6,0 sekunder. Vilket händelsevis är en tiondel långsammare än Volvo XC90 T8 laddhybrid som gör samma distans på 5,9 sekunder.

Batteripaketet i Audi Q7 e-tron quattro är på 17,3 kWh, nästan dubbelt så stort som Volvo XC90 T8, och det ska ge en elektrisk räckvidd på 56 kilometer. Flera regioner i Kina ger statliga rabatt för laddhybrider som kan köra längre än fem mil på eldrift, så just den sträckan är säkert ingen tillfällighet för Audis del.

Som vi berättat flera gånger förut är EU:s körcykel och mätnorm för laddhybrider väldigt ”snäll”. Om en hybridbil kan laddas via vägguttag klassas den som laddhybrid och då gäller mätnormen ECE R101 men man kör körcykeln NEDC (New European Drive Cycle) två gånger. Den ena gången med fulladdat batteri, det som kallas för ”charge depleting” och andra gången med ”charge sustaining” det vill säga batteriets laddbalans är oförändrad över testet och laddas enbart via förbränningsmotorn. Siffrorna för förbrukning och CO2-utsläpp är ett snitt mellan de två körningarna.

I verkligheten blir dock förbrukningen helt annorlunda, vid stadskörning på eldrift noll eller nästan noll medan landsvägskörning givetvis sker med betydlighet högre förbrukning. En teknisk fördel som Audi byggt in i Q7 e-tron quattro är standardmonterad värmepump som jobbar med samma princip som en bergvärmepump i en villa. Värmepumpen kan arbeta på båda håll, kyla bilen på sommaren och värma upp kupén på vintern. Värmepump är betydligt energisnålare än elektrisk uppvärmning av kupén, vilket ger upp till 30 procent längre elektrisk räckvidd på vintern.

För Audi Q7 e-tron quattro innebär det att den officiella bränsleförbrukningen blir endast 1,7 l/100 km (jämfört med Volvo XC90 T8 laddhybrid som har en förbrukning på 2,5 l/100 km). CO2-utsläppet för Audi Q7 e-tron quattro anges till ”mindre än 50 g/km” vilket i Sverige innebär att bilen kan åtnjuta den statliga supermiljöbilspremien på 40.000 kronor.

Leveranserna av nya Audi Q7 ska starta sommaren 2015. Priserna i Tyskland startar vid 61.000 euro. Audi Q7 e-tron quattro ska lanseras ”något senare” än de andra versionerna men exakt när anges inte. Svenska priser är inte färdigförhandlade.

 

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Nya Audi Q7 – kan den klå Volvo XC90?

Annons
Annons
Rulla till toppen