Volvo tar djärvt beslut – skippar bilsalonger

Den marknadsföring som omgärdar Volvo Cars modeller ska förändras i grunden. Volvo ska delta på endast tre bilsalonger i världen per år: Detroit, Genève och Kina. Marknadsbudgeten ska öka, men sponsringen ska minska – vad händer då med motorsporten? Dessutom har de fina erfarenheterna med nätförsäljningen av ”1.927 Special Edition Volvo XC90” gett blodad tand – i framtiden blir det mer online-handel för Volvo.
Annons

För ganska precis ett år sedan gjorde auto motor & sport en intervju med Alain Visser, global försäljnings- och marknadschef för Volvo Cars (klicka på länken för att läsa mer). Alain Visser berättade då att man skulle förändra flera områden i sin marknadsföring och försäljningsorganisation. Ett relativt litet bilföretag som Volvo Cars kan inte ”skrika högst” utan måste använda andra metoder för att marknaden ska lyssna.

Idag vet vi mer om hur Volvo Cars tänker marknadsföra sig då man gått ut med ett internationellt pressmeddelande där man drar upp riktlinjerna för framtida försäljning och marknadsaktiviteter – vilket man betecknar som ”helt nytt”. Pressreleasen inleds med fyra punkter som Volvo vill poängtera speciellt:

* Utmana traditionell marknadsföring av bilar.

* Marknadsbudgeten ska utökas.

* En bilsalong per kontinent. I övrigt blir det Volvo-event som ersätter de traditionella bilutställningarna.

* Marknadsföring på nätet ska skapa ett ”digitalt ledarskap”, enligt Volvo.

Volvo tar djärvt beslut – skippar bilsalonger
Hur ska vi stackars motorjournalister kunna arbeta på bilsalongerna utan Volvo? Bästa montern utan tvekan har alltid varit Volvomontern, med bra uppkoppling, god mat och kanelsnäckor. På bilden den hårt arbtande kollegan Nils Svärd i Frankfurt, 2013.

Mest radikalt är kanske att Volvo Cars tänker begränsa sig till en bilsalong per kontinent, och då delar man upp världsmarknaden i tre områden: Europa, Nordamerika och Asien. Följaktligen blir det ”bara” tre bilsalonger för Volvo Cars i Detroit, Genève och Kina, i det sistnämnda fallet växlar bilsalongen vartannat år mellan Beijing och Shanghai. Andra stora bilsalonger som till exempel Paris, Frankfurt, Los Angeles, New York, Moskva och London (som ska återvända) är något som Volvo väljer bort.

Istället för traditionella bilsalonger väljer Volvo att lansera sina modeller på egna event, ungefär som med XC90 i mitten av hösten (strax innan Parissalongen).

Anledningen till att man tar det här beslutet är att Volvo uppfattar bilmarknaden som stel och gammaldags:

”Bilindustrin är en av de mest konservativa, minst utvecklade marknadsområdena i den globala handeln,” säger Alain Visser. ”Under decennier har marknadsföringen för bilar följt ett visst mönster. Nu ska Volvo göra annorlunda.”

För Volvos del innebär inte den nya strategin att man ska kasta ut all ”gammal” marknadsföring. Däremot ska man dra ner sin sponsring till att bara täcka seglingstävlingen ”Volvo Ocean Race”. Vad det innebär för motorsporten runt om i världen återstår att se. Enligt uttalande i andra media kan det innebära slutet för Volvos fabriksteam inom motorsporten, till exempel STCC.

Volvo har noterat hur mycket av handeln flyttat över till nätet. Stora beslut fattas hemma vid köksbordet eller i TV-soffan. En ökande gruppl av Volvos kunder handlar redan vid datorn och tycker inte det är onaturligt. Därför ska Volvo steg-för-steg bygga ut sin globala försäljning, online. Något som sporrar i sammanhanget är försäljningen av ”1927 First Edition Volvo XC90” som skedde på nätet och merparten av bilarna sålde slut på bara några timmar.

 

Missa inte den här läsningen:

Försäljningschefen: ”Så här ska vi sälja Volvo XC90 i USA”

 

Volvo tar djärvt beslut – skippar bilsalonger
Några fler stora lanseringar med Zlatan i Paris kan vi inte räkna med, om vi får tro Volvo Cars när de beskriver sin nya regel med en bilsalong per kontinent. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen