Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Nya CTS-V är den starkaste bilmodellen som Cadillac någonsin byggt under sina 112 år. Den kompressormatade V8-motorn på 6,2 liter ger 649 hk och 855 Nm, gör 0–96 km/h på 3,7 sekunder och har en toppfart på ”över 320 km/h”. Tillräckligt med effekt och prestanda för att knäcka både Audi RS 6, BMW M5 och Mercedes E63 AMG.
Annons

Vi trodde att taket var nått någonstans vid 600 hk för muskulösa, fyrdörrars sedaner. Tyska premiumligan har mutat in området med Audi RS 6 (560 hk/700 Nm), BMW M5 (600 hk/700 Nm, ”30 Jahre M5”) och Mercedes E63 AMG S (585 hk/800 Nm). Men nu tänker Cadillac slå sig in i gänget och det gör man genom att öka kompressortrycket i den 6,2-liter stora V8:an som vi känner igen sedan förut i GM-modellerna.

Nya Cadillac CTS-V ger 640 amerikanska hästkrafter och sanslösa 855 Nm. Omräknat till europeiska mått blir det 649 hk eller 477 kW, om ni så vill. Man behöver inte vara speciellt historiskt bevandrad för att inse att nya CTS-V är den starkaste bilmodellen som Cadillac någonsin byggt under sina 112 år. Accelerationen 0–60 mph (96 km/h) uppges till ”under 3,7 sekunder” och toppfarten ”över 200 mph” (alltså över 320 km/h).

Kraften hanteras av den nya åttastegade automatlådan som debuterade i Corvette Z06 (659 hk/881 Nm), också den försedd med kompressormatad V8 på 6,2 liter. Viktmässigt ligger Cadillac CTS-V bra till med en vikt utan förare på 1.880 kilo, cirka 65 kilo mindre än BMW M5 och ungefär samma vikt som Mercedes E63 AMG (med bakhjulsdrift, 4WD i E63 AMG S adderar 70 kilo).

Precis som hos Corvette finns det hos CTS-V elektroniskt styrda stötdämpare Magnetic Ride (tredje generationen) och en likaledes styrd diffbroms bak. Inredningen utmärks av Recaro-stolar och rikligt med kolfiberpaneler, hela motorhuven är för övrigt också gjord i kolfiber. Fronten är annorlunda jämfört med vanliga CTS och har större luftinsläpp. Den som vill kan förse sin CTS-V med ett ”Carbon Fiber package” som ger ett ännu aggressivare utseende.

Cadillac CTS-V rullar på 19-tums fälgar skodda med Michelin Pilot Super Sport däck. Sexkolvs Brembo-bromsok fram greppar om 390 millimeter stora bromsskivor, bak sitter fyrkolvsok och 365 millimeter stora skivor. Publik premiär blir det på Detroitsalongen i januari och leveranserna till kund startar under sommaren 2015.

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Cadillac CTS-V knäcker både BMW och Mercedes

Annons
Annons
Rulla till toppen