Smart teknik: ”Ingen trodde detta var möjligt”

Nu växlar tillverkarna upp med smarta strålkastare – och därför kommer användningen av LED-ljus öka explosionsartat framöver. "Ingen trodde det här var möjligt", säger Tadashi Arashima, koncernchef för underleverantören Toyoda Gosei.
Annons

Smart teknik:
Tadashi Arashima är vd för underleverantören Toyoda Gosei som bland annat tillverkar LED-ljus och plastdetaljer för bilar. Toyota är största kunden.

Därför är LED bättre än vanliga glödlampor

LED-lampor sparar energ och det är enklare för biltillverkarna att skapa ny strålkastardesign. LED-ljusen fem gånger bättre ljus än vanliga strålkastare, men EU:s regelverk gör att ljuset inte alltid blir så starkt i verkligheten.

LED-lamporna har 20 gånger längre livslängd, och konsumerar 70 procent mindre energi än vanliga glödlampor.

I framtiden kan LED-lampor också användas för kommunikation mellan bilar. Principen blir densamma som för fiberoptik: ljus innehåller data och den kan skickas även med LED-teknik.

Årets Nobelpris i fysik gick till tre forskare som hittade ett sätt att tillverka blå LED-lampor. Gröna och röda fanns redan tidigare, men blå LED-lampor behövs för att skapa vitt ljus – och det är ju minst sagt viktigt i exempelvis bilens strålkastare.

Det här var på 1980-talet, men det är först nu som Isamu Akasaki, Hiroshi Amano och Shuji Nakamura fick ta emot det prestigefyllda priset. Det blå ljuset kan bara alstras i vissa material och forskarna valde galliumnitrid, som var utdömt i början men som vann i längden.

Den japanska underleverantören Toyoda Gosei har jobbat tillsammans med de tre forskarna i många år och företagets vd Tadashi Arashima befinner sig nu i Stockholm för att fira sina kollegor. Vi möter en jetlaggad men pigg koncernchef tillsammans med sina rådgivare.

• Vad är fördelen med LED-lampor för oss som kör bil?
”Det viktigaste är att de sparar energi. Därför kan du till exempel minska storleken på batteriet, då blir bilen lättare vilket sänker förbrukningen och minskar utsläppen. Jag tycker bilindustrin ligger efter lite när det gäller att använda LED-tekniken, men LED-användningen kommer öka väldigt snabbt”, säger Tadashi Arashima till auto motor & sport.

• En del biltillverkare satsar på laserstrålkastare. Finns det fördelar med laser jämfört med LED?
”Det kan vi inte kommentera just nu. Vi är inte involverade på det området.”

• I veckans omröstning här på sajten säger 25 procent att de har vanliga halogenstrålkastare på bilen. 70 procent har xenon och fem procent har LED. Kommer vi någonsin få LED-teknik i alla bilar? När blir det i så fall?
”Jag tror vi kommer se en väldigt snabb ökning när det gäller LED-teknik i bilar. Men jag kan inte säga exakt när LED-ljusen kommer ta över.”

Läs också: Tyck till: Vilken bil har snyggaste LED-ljusen?
Läs också: Opel LED Matrix ger smartare helljus

Smart teknik:
Röda och gröna LED-lampor fanns redan tidigare men det var först på 1980-talet som forskarna hittade ett sätt att tillverka blå LED-lampor, som krävs för att skapa vitt ljus. Foto: PiccoloNamek/Creative Commons/Wikimedia

Det verkar alltså vara den ekonomiska aspekten som hindrar att biltillverkarna använder LED-ljus i hela bilen, både interiört och exteriört. Det blir tydligt när Mercedes nu visat upp nya S-klass, som enbart har LED-ljus och inte en enda vanlig glödlampa, men så kostar den ju som den gör också.

En detalj vi på auto motor & sport märkt med LED-lampor är att de inte alls blir lika varma, och därför kan de ha problem att smälta bort snö och is på lampglasen på vintern. Men även LED-ljus avger värme. Den kommer ut baktill, så hittar bilingenjörerna ett smart sätt att leda om värmen är den fullt tillräcklig för att smälta snön och isen.

När jag frågar om vilken som är bilindustrins största utmaning just nu, och hur Tadashi Arashima skulle vilja lösa den, märker jag att han inte alls tycker bilindustrin är i någon slags kris – tvärt om.

”Vi är ju en underleverantör och ser en enorm potential i den här branschen. Efter Lehmankraschen omstrukturerades allt. Det finns färre tillverkare. Men bilbranschen kommer fortsätta växa. Kanske inte i Japan, men i Kina finns ju extremt många som fortfarande inte har bil. Ta säkerhetssystem, till exempel. I många länder säljs det fortfarande bilar utan krockkuddar. Det är en stor möjlighet för oss.”

Läs också: Tyck till: Vilken bil har snyggaste LED-ljusen?
Läs också: Opel LED Matrix ger smartare helljus

Smart teknik:
Opel är en av biltillverkarna som nu satsar stort på LED-ljus, som kan stänga av ljusflödet för vissa områden individuellt. På så sätt kan du köra med helljus hela tiden – strålkastarna räknar själva ut hur de ska anpassa sig för att inte blända mötande bilister.

• Kommer LED-tekniken bli viktigast i premiumbilar eller i billigare budgetbilar?
”Jag tror första steget är premiumtillverkare i mer utvecklade länder. Men på längre sikt kommer det också bli populärt i billiga bilar.”

LED-lamporna blir allt vanligare i nya bilar, men helt färdigutvecklade är de inte. Det är fortfarande 50 procent av energin som går till förlust. Att få upp den siffran till 100 procent är varken möjligt eller idealiskt, men mer än 50 procent är definitivt möjligt.

• Hur ska ni nå dit?
”Om jag visste det skulle jag göra det imorgon! Ingen vet det än, och det är väldigt svårt!”, svarar Koichi Ota, som är teknisk rådgivare på Toyoda Gosei.

Läs också: Tyck till: Vilken bil har snyggaste LED-ljusen?


För dig som verkligen är intresserad – läs vidare på nästa sida
Överkurs med extraläsning för dig som är nyfiken på de blå LED-lamporna och Toyoda Gosei.

”Röda och gröna LED-lampor fanns redan, men utan blå lampor kan du inte få vitt ljus. Många försökte länge ta fram blå LED-lampor och det var först 1989 man lyckades. Då uppfanns den första blå LED-lampan och de började tillverkas 1995. Vi har varit involverade sedan 1985. På den tiden trodde ingen att blå LED-lampor var möjligt. Men det fanns ändå några som trodde det och vi började samarbeta med professorerna för att börja massproducera blå LED-lampor”, säger Tadashi Arashima.

På 1980-talet var det väldigt få som var intresserade av att lyssna på professorer som pratade om blå LED-lampor. En av de tre forskare som nu fått Nobelpriset i fysik, Isamu Akasaki, berättade att bara fyra–fem personer kom på hans föreläsningar på 1980-talet. Och en av dem var Shuji Nakamura, som nu också delar på årets Nobelpris tillsammans med Hiroshi Amano. Nu är intresset enormt. 

”Den här lilla lampan lyser blått och med hjälp av ett gult fluorescerande material blir ljuset vitt. Små LED-chip finns till exempel i surfplattor och mobiler, medan de större kan användas för att ersätta lysrör eller vanliga bilstrålkastare.”

Med bara har en enda ljuskälla kan du kontrollera den mycket enklare och effektivare centralt, med en enda enhet, vilket minskar energiåtgången och förenklar designen.

• Det står i er vision för 2020 att ni ska ”satsa på ny tekonologi”. Vad innebär det? Vilken teknologi?
”Jag kan inte uttala mig om exakt vilka teknologier det är. Men ett av de viktigtaste områdena för biltillverkarna idag är säkrare bilar. Därför satsar vi på krockkuddar, motorhuvar som poppar upp för att skydda fotgängare. Där försöker vi uppfinna nya produkter. Men vi satsar också på att göra bilarna lättare, för att ge lägre förbrukning. Det finns flera områden i framtiden, till exempel att byta ut plåt mot plastmaterial, som vi tittar närmare på. Ett exempel som vi gör redan idag är att byta ut bränslerör i metall mot plast.”

Annons
Annons
Rulla till toppen