10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

Visste du att Mercedes 600 kan skära av ditt finger? Eller att Lexus LS lastar mindre än Toyota Aygo? Här är faktauppgifterna du måste veta.
Annons

10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

Mercedes 600 kan skära av ditt finger

Världens kanske maffigaste lyxbil någonsin, Mercedes 600 som lanserades 1963, har fönsterhissar som styrs med hydraulik. När du hissar ned fönstret görs det alltid med samma hastighet. Men när du hissar upp fönstret igen kan det göras olika snabbt, beroende på hur hårt du trycker på knappen.

Om knappen pressas upp snabbt skickas fönsterrutan upp mot dörrkanten med imponerande hastighet – tillräckligt snabbt för att skära av ett finger. Ännu mer imponerande är att själva knappen kostar 80.000 kronor att byta.

Källa: Car & Driver

10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

Du kan köra en Citroën SM på tre hjul

Tack vare den smarta, gashydrauliska fjädringen i Citroëns bilar kan förarna köra på tre hjul – och inte bara i lyxbilen SM, utan också i de mer folkliga GS och DS.

Fjädringssystem räddade också livet på Frankrikes president Charles de Gaulle, när han blev utsatt för ett mordförsök 1962. Trots att två av hjulen var sönderskjutna kunde bilen köra vidare i full fart.

Läs också: Citroën C5 – ensam kvar med gasfjädring
Läs också: Frankrikes president väljer Citroën

Källa: History.com

10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

Folkan som tillverkas i en genomskinlig fabrik

Den lyxigaste bilen som Volkswagen tillverkar kräver också passande tillverkningslokaler, tyckte biljätten och byggde en fabrik helt i glas. Den heter Gläserne Manufuktur och ligger i tyska Dresden.

För att inte fåglar ska flyga in i glaspanelerna finns ett externt högtalarsystem som spelar upp ett ljud som fåglarna tolkar som att ”området är redan taget”.

Bildgalleri: Vi besöker Glasfabriken i Dresden

Källa: Popular Mechanics

10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

Kändisar och diktarorer älskar dem

Listan över mer eller mindre kända personer som ägt en Mercedes 600 är lång, och innehåller bland annat Leonid Brezhnev, Fidel Castro, Nicolae Ceauşescu, Saddam Hussein, Mao Tse Tung, Elvis Presley, George Harrison, John Lennon, Hugh Hefner och Jack Nicholson.

Ugandas diktator Idi Amin hade inte bara en Mercedes 600 utan också flera Citroën SM.

Läs också: Till salu: Diktatorns lyxbilar

Källa: Car & Driver, The Telegraph

10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

President Obamas Cadillac är inte en Cadillac

Här i Sverige fick vi en närmare titt på USA:s presidentbil i samband med Barack Obamas besök. Bilen, som kallas The Beast, ser ut som en Cadillac DTS men under skalet kommer chassit och drivlinan från lastbilen Chevrolet Kodiak.

Läs också: USA:s president får ny tjänstebil
Läs också: Vladimir Putin får ny tjänstelimousin

Källa: NBC News

10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

Pressmaterialet för S-klassen är 120 sidor långt

Här kan vi bland annat läsa om de 300 led-lamporna i interiören som kan ställas in i sju färger och fem styrkor, att de bakre led-lamporna i strålkastarna kan tonas ned i fyra steg för att ge ett mjukare sken nattetid och att baksätet går att beställa i fem varianter, där det lyxigaste är fällbart 45 grader och har tempererade mugghållare. Förstås.

Massagefunktionen använder 14 kuddar i stolen och går att programmera med sex olika massageprogram. Interiören ska också lukta bättre tack vare ett doftsystem som filtrerar luften och dessutom skickar ut en av fem valbara dofter i kupén.

Läs också: Officiell: Här är nya Mercedes S-klass
Läs också: Nya Mercedes S-klass en succé – över 30.000 beställda

Källa: auto motor & sport

10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

Maybach såldes med tre miljoner i förlust – per bil

Den enkla anledningen till att Mercedes lade ned prestigeprojetet Maybach var att försäljningen inte gick särskilt bra. Mercedes gick tre miljoner kronor back på varje såld bil. Totalt östes mer än nio miljarder kronor ned i Maybach.

Nu väntar vi istället på den superlyxiga toppmodellen av Mercedes S-klass som ska ersätta Maybach.

Läs också: Maybach gör comeback med extra lång S-klass
Dagens köp: Maybach 57 med brutal värdeminskning
Läs också: Köp en Maybach – få 700.000 i rabatt

Källa: auto motor & sport

10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

De är inte alltid så välbyggda

En av tidernas mest intressanta lyxbilar, Aston Martin Lagonda, lanserades under 1970-talet och byggdes helt för hand. Priset var astronomiskt högt och en anledning var tekniken: Lagonda var tidigt ute med en digital instrumentpanel och datorstyrning av många funktioner.

Den digitala tekniken fungerade inte alltid som den skulle. Bilen blev en monumental flopp på grund av den obefintliga kvaliteten. Utvecklingskostnaden enbart för elektroniken blev fyra gånger högre än budgeten för hela bilen. När Aston Martin uppdaterade bilen med en ny digital instrumentpanel för att komma tillrätta med problemen visade det sig att den funkade ännu sämre än originalpanelen.

Källa: David Dowsey: Aston Martin – Power, Beauty and Soul

10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

Lexus LS lastar mindre än Toyota Aygo

När Lexus lanserade LS-modellen i en hybridversion snodde systemet mycket viktigt utrymme längst bak. Hybridköparna fick 175 liter mindre bagagevolym än LS-köparna som valde en vanlig bensinversion.

Det innebar att Lexus LS 600h lastade 335 liter, vilket är mindre än dagens Toyota Auris, som klarar 360 liter. Ännu värre var den ynkliga maxlasten på 220 kilo, och det räcker knappt åt de tre passagerarna. Mindre än i minstingen Toyota Aygo som mäktar med hela 269 kilo!

ams-tv: Vi provkör superlyxiga Lexus LS 600h L

Källa: auto motor & sport 22/2007

10 konstiga saker du inte visste om lyxbilar

Ferrari FF har dubbla växellådor

Ferraris sportlyxbil FF har en annorlunda typ av fyrhjulsdrift. Grunden är en konventionell transaxellayout. Från V12-motorn går en axel till den 7-stegade dubbelkopplingslådan som är monterad baktill. Men det finns ingen ytterligare axel som leder en del av kraften till framhjulen.

Nej, det hade varit för enkelt. Istället har FF två helt separata drivsystem. På framaxel finns en ”Power Transfer Unit” som är kopplad direkt till motorn. Vridmomentet kommer från vevaxeln via ett system av två växlar, till två kopplingar som sedan sprider kraften till framhjulen helt individuellt.

Ferrari FF har alltså två växellådor där den ena driver framhjulen och den andra bakhjulen.

Vi provkör: Ferrari FF mot 458 Italia
Vi provkör: Multisuperbilen Ferrari FF

Källa: auto motor & sport 9/2011

Annons
Annons
Rulla till toppen