VW visar nya instrument och pekskärm i Golf R Touch

Om några år kan vi förvänta oss helt ny instrumentpanel, stora pekskärmar och nytt infotainmentsystem i Volkswagens modeller. En uppenbarligen väldigt produktionsnära prototyp för den spännande tekniken finns i konceptbilen "Volkswagen Golf R Touch" som just nu premiärvisas på elektronikmässan Consumer Electronics Show, CES, i Las Vegas.

"Inte bara ett koncept, utan ett försmak på kommande system," så beskrev utvecklingschefen Heinz-Jakob Neuber den Golf R Touch som presenterades på Consumer Electronics Show, CES, i Las Vegas. Och tittar man noga på bilderna (se bildgalleriet längre ned på sidan) ser det onekligen produktionsfärdigt ut.

Inspirationen till Volkswagen Golf R Touch hämtas från dagens moderna, "smarta" telefoner och läsplattor. Tekniken att styra funktioner med pekskärm där man kan svepa och knipa är välbekant och ger ett lättnavigerat system med färre knappar i panelen.

I VW Golf R Touch har man inte en utan tre skärmar. Huvudinstrumentet känner vi igen från till exempel Audi TT och nya VW Passat där en 12,3 tum stor bildskärm skapar hastighetsmätare och varvräknare och tillför den information som för tillfället är viktigast. Längst upp i mittkonsolen hittar vi en 12,8 tum stor pekskärm som kontrollerar och visar de flesta funktioner i multimediasystemet. Strax under huvudskärmen sitter en mindre, 8,0 tum stor pekskärm som kontrollerar många av bilens funktioner som värme, AC, fläkt, stolinställning, med mera.

Konceptbilen Golf R Touch visar också hur kamerateknik kan registrera rörelser och gester som i sin tur styr olika funktioner. En kamera uppe vid den inre backspegeln ser att man lyft upp handen och genom att göra en gest "framåt-bakåt" kan glastaket öppnas. Den stora pekskärmen bekräftar kommandot. På liknande sätt kan stolarnas position ställas in med gester, liksom ljusvredet.

Enligt Heinz-Jakob Neuber ger de nya kontrollerna en säkrare färd då föraren inte behöver släppa ögonkontakten med vägen annat än under korta ögonblick. All viktig information och kontrollerna för denna presenteras och styrs högt upp på instrumentpanelen. Ännu bättre vore förstås en bra head-up display i vindrutan, men den tekniken nämns inte.

Förutom ett enklare och säkrare handhavande erbjuder tekniken i Golf R Touch också större möjligheter att göra instrumenteringen och upplevelsen i bilen mera personlig. På bilderna nedan kan man till exempel se hur innerbelysningens färg kan ändras. 16,7 miljoner olika kulörer borde räcka till för att hitta en personlig känsla. Det går även att skapa ett personligt "välkommen-meddelande" i huvudinstrumentet.

Golf R Touch visar teknik som inte verkar ligga allt för långt bort. Men konceptbilen innehåller också den teknik som är på väg ut just nu i nya VW-modeller, till exempel Passat, nämligen integreringen av MirrorLink, Android Auto (Google) och Car Play (Apple). Smarta telefoner kan speglas i huvudinstrumentet och olika appar avsedda för bilbruk kan styras via pekskärmen. Dessa system ska finnas tillgängliga i Europa innan årets slut, lovar Volkswagen.

Intressant nog nämns ingenting i Volkswagens pressrelease om röststyrning, som rimligen borde vara den styrning/kommunikation som är mest trafiksäkert. Några av de mest frekventa funktionerna i en bilkupé borde inte vara allt för svåra att göra röststyrda, som till exempel stolsvärmen eller AC-kontroll, låtval, högtalarvolym, med mera. Fast här vet vi ju att telefontillverkare som exempelvis Apple satsar miljardbelopp på utveckling av röststyrning och rimligen blir mer framgångsrika inom detta område, jämfört med biltillverkarna.

Tittar man på ratten i konceptbilen ser den ut ungefär som de vi hittat i VW:s modeller de senaste åren. Många små knappar som är besvärliga att se, speciellt om man kommit en bit upp i ålder och har svårt med närseendet. Men där är kanske tanken att man ska lära sig knapparnas position och funktion, för att sedan låta fingertopparna hitta rätt – eller vad tror ni läsare?

Det här ser mycket lovande ut, det vill jag ha i min nästa VW-modell!
273
197
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.