Seat Leon ST Cupra – familjens kombiracer till fyndpris

Med ett svenskt pris på under 300.000 kronor har Seat skapat en svårslagen kombination av prestanda och rymlig familjekombi. Seat Leon ST Cupra kan lasta 1.470 liter och med 280 hk går 0–100 km/h på sex sekunder blankt. Vill du ha riktigt skoj? Välj då till "Performance Pack" med klistriga Michelin-däck och stora Brembo-bromsar – kanske tillräckligt för en tid under åtta minuter på Nürburgring?

Seat Leon ST Cupra – familjens kombiracer till fyndpris
Rymlig, riktigt snabb och kanske även snygg? Det sistnämnda är upp till var och en, men Seat Leon ST Cupra är en kombiracer till fyndpris

Söker du en rymlig men också riktigt snabb kombibil? Ett lockande alternativ är Audi RS 4 Avant med 4,2-liters V8 på 450 hk, kapabel till 0–100 km/h på 4,7 sekunder. Imponerande, men det kostar också: 765.800 kr. En annan variant heter inte längre Variant utan VW Golf SportsCombi och den kommer som R-modell under 2015, inklusive fyrhjulsdrift och 300 hk – tillräckligt för 0–100 km/h på cirka fem sekunder blankt. Priset kan vi bara gissa men förmodligen strax under 390.000 kronor.

Med dessa två bilar som referenser framstår nya Seat Leon ST Cupra som rena fyndet. Svenskt pris är fastställt till 292.900 kronor för den nya sportkombin och då får man ett bagageutrymme på upp till 1.470 liter – vilket faktiskt är mer än hos Audi RS 4 (1.430 liter). Turbomotorn på 2,0 liter i Seat Leon ST Cupra finns bara i det starkaste utförandet, vilket innebär 280 hk och 350 Nm mellan 1.700–5.600 rpm. Den "svagare" motorn på 265 hk som erbjuds till de två andra karossvarianterna av Seat Leon Cupra finns inte till ST Cupra.

De som inte vill växla manuellt kan välja till den sexstegade DSG-lådan (307.400 kronor) och får då en 0–100 tid på 6,0 sekunder, bränsleförbrukning 6,7 l/100 km. Motsvarande siffror med sexväxlad manuell låda är 6,1 sekunder och 6,7 l/100 km. Båda versionerna är utrustade med mekanisk, elektroniskt styrd differentialbroms från Haldex, vilken i extremfallet kan skicka 100 procent av kraften till ett av de främre drivhjulen. Diffbromsen gör att föraren kan gå på gas tidigare i utgången av en kurva utan att spinna bort all kraft på innerhjulet (som har minst grepp).

Seat Leon ST Cupra är som standard också försedd med de elektroniskt styrda stötdämparna DCC som även kan ställas efter individuella önskemål. Servostyrningen är progressiv, i sportläget är känslan stummare och hjulen vrids snabbare. De som önskar lite svansviftning kan ställa antisladdsystemet i två steg, först kopplas antispinn ur och ESP går in i sportläge, vrider man knappen hela vägen finns varken ESP eller antispinn som hjälp.

Bland övriga godsaker som är standard på Seat Leon ST Cupra noterar vi strålkastare med full-LED, 19-tumsfälgar, bakspoiler och diffusor, Cupra-front med större luftintag, sportstolar i alcantara, aluminiumpedaler, dubbla utblås bak, med mera. Den som fraktar hela familjen kan glädjas åt sju krockkuddar (inklusive knäkrockkudde), avstängningsbar passagerarkudde, Isofix-fästen i baksätet och fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Som tillval finns vingelvarning, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, med mera. Panoramasoltak är också ett tillval.

Vill man ha riktigt roligt går det att välja till "Performance Pack", som även finns till femdörrarsversionen. Seat kallar även tillvalspaketet för "Sub8 Performance Pack" eftersom det var med den här utrustningen som man var första framhjulsdrivna bilen under åtta minuter på Nürburgring med Seat Leon Cupra TSI 280, tiden blev 7.58,4. I paketet ingår fyrkolvs Brembo bromsok fram med 370 millimeter stora bromsskivor och sidospoiler.

Det svenska priset för "Performance Pack Black TSI 280" till femdörrarsmodellen är 23.900 kronor. Vi kan utgå från att det blir ungefär samma summa till kombin. Det går även att välja samma paket med så kallade R-däck, Michelin Pilot Sport Cup 2, och då blir priset 28.900 kronor. Femdörrars Seat Leon Cupra TSI 280 har ett pris som börjar vid 282.900 kronor, 7.000 mindre än ST-modellen. Om även Seat Leon ST Cupra med Performance Pack är kapabel till en varvtid på Nürburgring under åtta minuter återstår att se.

 

Missa inte denna läsning:

"Seat Leon Cupra 280 billigaste bilen under åtta minuter på Ringen"

 

Seat Leon ST Cupra – en bilmodell helt i min smak!
616
56
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!