Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Andra generationen Chevrolet Volt premiärvisas i Detroit just nu och det är en modell som förbättrats på alla punkter. Räckvidden med eldrift anges nu till 80 kilometer, batterierna har blivit kraftfullare men ändå lättare, nya Volt är snabbare och det ryktas dessutom om men prissänkning. Vad säger du om nya designen på Volt?
Annons

Tiden går fort när man har roligt och efter fyra år på marknaden är det nu dags för andra generationen Chevrolet Volt. Som vi kan se på bilderna och filmerna har nya Volt tagit avstamp i den gamla föregångaren men det är ingen tvekan om att det är en helt ny bil.

Skulle det finnas någon tveksamhet om generationsskiftet är det bara att ta en titt på faktauppgifterna. Nya Chevrolet Volt är förbättrad på i stort samtliga områden och körsträckan på eldrift – enligt den amerikanska mätnormen – anges till 80 kilometer, en klar förbättring jämfört med tidigare 61 kilometer. I Europa har räckvidden på föregående generation Volt angetts till 80 kilometer.

Precis som förut har Chevrolet Volt en ”räckviddsförlängare” i form av en förbränningsmotor. Den är numera på 1,5 liter, fyrcylindrig på 102 hk, och bensintanken räcker för att ge en sammanlagd räckvidd på 68 mil. Även om batteripaketet alltså är tomt så går det att fortsätta att köra, med hjälp av förbränningsmotorn, som då driver en generator som laddar upp batteripaketet.

Batteripaketets kapacitet har förbättrats och anges nu till 18,4 kWh (tidigare 16,5 kWh), vikten har sjunkit med 15 kilo. Sett till volym har kapaciteten förbättrats med 20 procent, vilket gjort att man kunnat sänka tyngdpunkten. Antalet battericeller har reducerats till 192 (tidigare 288) vilket gjort konstruktionen enklare (och sannolikt billigare). Batteriet har samma T-form som förut men den mindre volymen gör att Chevrolet Volt nu är femsitsig (föregående generation var strikt fyrsitsig).

Större batterikapacitet innebär att laddningstiden ökat något, egentligen den enda försämringen i sammanhanget. I USA, där hushållen har 120V, anges laddtiden till 13 timmar. Enligt GM ska laddningen via 240 volt (sannolikt med 16 ampere) gå på 4,5 timmar. De undersökningar som gjorts bland amerikanska Volt-ägare pekar mot att man i snitt kör 160 mil mellan de fåtaliga besöken hos bensinstationen.

Prestandamässigt har nya Volt blivit kvickare, 0 till 48 km/h går på 2,6 sekunder (19 procent snabbare än förut) och distansen 0–60 mph (97 km/h) går på 8,4 sekunder (sju procent snabbare).

En nyhet med nya Volt är att den har två elmotorer istället för en. Beroende på effektbehovet används en eller båda elmotorerna. Enligt GM är elmotorerna tolv procent effektivare jämfört med föregående teknik och drivpaketet väger 45 kilo mindre.

Försäljningen och leveranserna av andra generationen Chevrolet Volt beräknas börjar under andra halvan av 2015, i USA. Den stora frågan för oss i Europa är ju förstås om GM har för avsikt att sälja Volt även här, efter att varumärket Chevrolet lagts ner (Corvette undantagen). Förbättrade prestanda med hela åtta mils räckvidd på el och ett – om ryktena stämmer – något lägre pris borde göra Volt mer attraktiv.

Vad säger ni läsare? Borde nya Chevrolet Volt säljas i Sverige? Använd gasa/bromsa nedtill och berätta gärna varför i fältet för kommentarer.

 

Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?

Annons
Annons
Rulla till toppen