Volvo S60 Inscription – första ”kinesiska” Volvon till USA

Amerikanerna vill ha mer utrymme i baksätet och de får de med den förlängda version av S60 som byggs i Kina med namnet S60L. Volvo S60 Inscription är den första "kinesiska" bilen som importeras till USA. Ska Volvo lyckas? Missa inte Alrik Söderlinds provkörningsrapport av S60L samt Joakim Dyredands intryck direkt från Detroitsalongen.

Volvo S60 Inscription – första ”kinesiska” Volvon till USA
Visst har Volvo fått till den förlängda S60 Inscription riktigt bra? Förlängningen smälter in snyggt och 19-tumsfälgar är standard i USA.

Under många år har den amerikanska bilindustrin fruktat för den "kinesiska invasionen", det vill säga billiga importbilar tillverkade i Kina. Men invasionen har uteblivit, mycket på grund av att kinesiska bilindustrin haft fullt upp med den inhemska efterfrågan men också för att man inte lyckats skapa bra varumärken. För att lyckas i USA behövs ett starkt varumärke, med kraftfull marknadsföring.

Därför är den nya modellen "Volvo S60 Inscription" ett utropstecken på mer än ett sätt. Det är den första kinabyggda bilen som ska importeras till USA och det är dessutom en viktig modell för Volvo, efterfrågad av kunderna med sin förlängda hjulbas – 81 millimeter extra – och större utrymme i baksätet.

Några närmare detaljer om motoralternativet som Volvo S60 Inscription får i USA vet vi inte, ännu. Det enda man nämner är T5-motor med framhjulsdrift och AWD som tillval. Men i Kina är Volvo på väg ut med S60L PPHEV, där förkortningen står för "Petrol Plug-in Hybrid Electric Vehicle". Volvo S60L PPHEV har en fyrcylindrig Drive-E turbomotor på 240 hästkrafter och 350 Nm. Dessutom finns en elmotor på 68 hästkrafter och 200 Nm.

Batteripaket i S60L PPHEV på 11,2 kWh ligger under bagagerumsgolvet och räcker för ungefär fem mils körning på el. Enligt Volvo hamnar utsläppen på drygt 50 g/km och den officiella förbrukningssiffran blir runt 2 l/100 km. Volvo S60 Inscription på PPHEV-drivlinan borde alltså vara högintressant för den amerikanska marknaden.

Vad säger ni läsare – borde Volvo importera den förlängda S60 Inscription till Sverige också? Och skulle ni vilja ha PPHEV-drivlinan också, med supermiljöbilspremie? Använd gasa/bromsa nedan och skriv era önskemål i fältet för kommentarer.

Försäljningen av S60L går bra och nu kommer den också till USA, i form av S60 Inscription, berättar Alexander Petrofski på Volvo.

Alrik Söderlind provkörde S60L på Volvos testbana i Torslanda.

Alrik Söderlind provkörde Volvo S60L i november 2014.

Jag har kört Kinabyggda och förlängda Volvo S60L och det är tveklöst den bästa S60 någonsin.
Men jag är inte säker på att Volvo ska ta in den till Sverige.

• Snyggare – absolut. Förlängningen gör bilen mycket snyggare.

• Bekvämare – nu kan man äntligen sitta bra i baksätet. Åtta centimeter på längden gör stor skillnad.

• Bästa drivlinan – nya fyrcylindriga tvålitersmotorn ger 238 hästar. Till det kommer 68 elhästkrafter. 0-100 går på 5,6 sekunder och normförbrukningen ligger på 2,1 l/100 km och enbart på el ska bilen gå 53 kilometer.

• Körupplevelsen är tusen gånger trevligare än hos den dieseldrivna V60-hybriden som säljs i Sverige. Tystare, smidigare, mycket roligare och trevligare på höga varv. Bara en sådan sak som att den nya motorn är lättare än de gamla 5-cylindern avgör saken.

Kan det bli bättre?

Ja, bagageutrymmet är avgjort mindre. Lastgolvet ligger högre än tröskeln, vilket smakar väldigt mycket efterkonstruktion. Ska man vara premium på riktigt ska det inte kännas som att batterierna skohornats in. Det måste vara proffsigt gjort, som i exempelvis VW e-Golf – där det inte syns på något vis att bilen konverterats till eldrift.

Sedan har vi det här med sedaner i Sverige. Vi vill ju har praktiska bilar som sväljer mycket last. Därför skulle jag önska att Volvo hade råd att stoppa in laddhybridtekniken i XC60. Då skulle man bli först i suvklassen med en modern laddhybrid. Men man måste integrera batterierna på ett raffinerat vis och få plats med så mycket batterier att bilen ska kunna köras minst åtta mil på en laddning. Laddhybrider som bara går tre-fyra-fem mil kommer att kännas väldigt omoderna om några år.

Däremot har jag inget emot om laddhybriden skulle byggas i Kina. Jag har besökt fabriken och kunde inte se några skäl till att kvaliteten skulle skilja sig från de europabyggda bilarna. Marknaden för en XC60 Laddhybrid lär inte haller vara liten i Kina.

Men allt det här vet givetvis redan Volvo. Frågan är om det finns pengar nog att utveckla den här bilen. Och frågan är om Volvo har råd att inte göra det – både när det gäller inkomster, marknadsandelar och image. XC60 ska leva två år till – då behövs det ny teknik!

Som alltså redan finns.

/Alrik Söderlind

 

Live från Detroit: "Volvo S60 Incription är historisk"

Joakim Dyredand är på plats på bilsalongen i Detroit. Här berättar han varför S60 Inscription är viktigare än du kanske tror.

Volvo S60 Cross Country i alla ära, det är faktiskt S60 Inscription som är extra intressant.

Volvo S60 har fått utstå en del kritik i USA för att vara trång i baksätet. En snabb lösning är att importera S60L från Kina. Det låter inte som en stor grej men faktum är att Volvo blir den första tillverkare i världen som importerar en Kinabyggd bil till USA.

"Vi säljer bra med S60L i Kina. Förra månaden sålde vi 3.300 stycken", berättar Alexander Petrofski, som har titeln "Vehicle Line Director" på Volvo, när jag träffar honom på mässgolvet i Detroit.

Men Volvo har inte bara satt bilarna på båten. Den har bytt namn från S60L till S60 Inscription, fått en något annorlunda chassistättning – och så nya emblem på bakstammen och instegströsklarna.

Två motorer erbjuds, framhjulsdrivna T5 (fyrcylindriga VEA) och fyrhjulsdrivna T5 AWD med den femcylindriga maskinen.

Det vore väl en bra idé för Volvo att ta med denna produkt även till Sverige, varför inte i samband med lanseringen av S60 Cross Country?

Joakim Dyredand

Missa inte denna läsning

Volvo S60L PPHEV – ny laddhybrid för Kinamarknaden

Volvo S60 Inscription USA byggs i Kina

Volvo S60 Inscription är den första kinabyggda bilen som ska importeras till USA. Axelavståndet är förlängt med åtta centimeter för att få bättre utrymme i baksätet, något som de amerikanska kunderna efterfrågat. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvo S60 Inscription USA byggs i Kina

Vad säger ni läsare – borde Volvo importera den förlängda S60 Inscription till Sverige också? Och skulle ni vilja ha PPHEV-drivlinan också? KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvo S60 Inscription USA byggs i Kina

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Jag vill att Volvo importerar S60 Inscription till Sverige!
1257
160
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.