Mercedes C 350 Plugin Hybrid utmanar Volkswagen

Dieselhybriden Mercedes C 300 får snart sällskap av en bensinhybrid som dessutom går att ladda i ett vanligt eluttag, och som lockar med drygt tre mil på eldrift.

Mercedes C 350 Plugin Hybrid utmanar Volkswagen

Mercedes visar upp två nya versioner av C-klass på bilsalongen i Detroit. För att komma ikapp försprånget som Toyota har ska Mercedes nu lansera tio laddhybrider fram till 2017 och en av de första blir C 350 Plugin Hybrid.

I grunden handlar det om en bensindriven C 250 med en fyrcylindrig turbomotor. Tillsammans med en elmotor hamnar effekten på 278 hästkrafter och vridmomentet på 600 Nm. 0–100 km/h ska klaras av på 5,9 sekunder.

Mercedes C 350 Plugin Hybrid fixar 3,3 mil på eldrift, vilket inte är riktigt lika långt som Volkswagen Passat GTE (som har en räckvidd på fem mil enligt EU-körcykeln), men Mercedes lockar istället med ytterligare 60 hästkrafter jämfört med Passat GTE.

Den sjustegade automatlådan kan ställas i många olika lägen, exempelvis E-mode där bilen går helt på eldrift, Hybrid där elmotorn och bensinmotorn samarbetar, E-save där batterinivån ska hållas på samma nivå och Charge där bensinmotorn laddar batteriet.

Själva batteripaketet väger 100 kilo och tar omkring tio procent av bagageutrymmet. Den officiella förbrukningssiffran ligger på 2,1 l/100 km men om bilen verkligen blir så snål i verkligheten återstår att se.

Svensk premiär för Mercedes C 350 Plugin Hybrid blir den 2 februari.

Läs också: Volkswagen Passat GTE – supersnål laddhybrid
Läs också: Här avslöjas Mercedes C-klass som laddhybrid

Jag väljer mycket hellre en Mercedes C-klass än en Volkswagen Passat som tjänstebil.
136
23
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.