Ford tog ett vågat steg med nya F-150, som är märkets absolut viktigaste modell och USA:s bästsäljare sedan många år. Nykomlingen består till stor del av aluminium vilket sparar en hel del vikt.
På bilsalongen i Detroit visar Ford upp den nya Raptorversionen av F-150 som verkligen ska klara det mesta: bankörning, inspirerad landsvägskörning och jobbtjänstgöring med tunga släp och terrängkörning.
Läs också: Ford F-150 är inte den mest sålda bilmodellen i hela USA
Nya Ford F-150 Raptor ska vara bättre än föregångaren på allt, lovar Raj Nair, som är chef för global produktutveckling på Ford. Aluminiumchassit sparar omkring 230 kilo men i Raptor är vridstyvheten extra viktig och därför används också en del höghållfast stål.
Jämfört med vanliga F-150 är Raptor 15 centimeter bredare för bättre terrängprestanda. Superpickupen får ett helt nyutvecklat fyrhjulsdriftssystem som kan anpassas med flera lägen, bland annat ”Baja”. Det passar bäst för ”höghastighetskörning i öknen” och är döpt efter den mexikanska offroadtävlingen Baja 1000.
Läs också: Vi hyllar nya Ford Mustang – ”de har kommit ikapp”
Läs också: Nya Ford F150 blir smartare och lättare
Nu väljer också Ford att pensionera den gamla 6,2-liters V8-motorn från gamla Raptor och istället satsa på en 3,5-liters EcoBoost-V6-motor med 417 hästkrafter och 588 Nm. Motorn kopplas till en tiostegad automatlåda som Ford tagit fram tillsammans med konkurrenten GM för att spara utvecklingskostnader.
Ford F-150 Raptor får också Fox Racing-stötdämpare och några smarta hjälpmedel som säkert kan komma till användning ute i öknen: eluttag för extern utrustning och en luftkompressor.
Den nya superpickupen ska byggas i Dearborn med start hösten 2016.
Läs också: Steve McQueen, Carroll Shelby och en Cobra – hur coolt är inte det?
Läs också: Carroll Shelbys liv blir film – Tom Cruise får rollen
Läs också: Vi testar tre pickuper – och går ned i episk split