BMW har rekryterat från värsta konkurrenten Audi när tjänsten som chef för M-divisionen skulle tillsättas. Den 1 januari var första dagen på nya jobbet för Franciscus van Meel, som numera är ansvarig för BMW M GmbH, men som tidigare var chef för Audis motsvarighet Quattro GmbH.
M-chefen har avslöjat att han är ett stort fan av BMW 1-serie M Coupé, och att han gärna skulle göra något liknande igen. Därför kan vi förvänta oss en M-version av 2-serie Coupé, som får heta M2.
Däremot blir det ingen kombiversion av M3, och ingen flaggskeppsmodell i form av M7, om Franciscus van Meel får bestämma. Istället är han betydligt mer inställd på att lansera suvarna X3 M och X4 M, skriver Autocar.
Han öppnar också för fyrhjulsdrift – något som hans företrädare Friedrich Nitschke vägrade. Men när både Audis RS-modeller och Mercedes AMG-modeller driver med alla fyra kan inte heller BMW stå emot.
”Filosofin kommer vara bakhjulsdriven även i fortsättningen, även om bilarna är fyrhjulsdrivna. När vi ökar effekten och vridmomentet kommer M5 och M6 ha väldigt mycket kraft. Så vi tittar på den typen av lösningar för dessa bilar i framtiden”, säger Franciscus van Meel till Autocar.
Läs också: BMW M-chefen vägrar fyrhjulsdrift
Några andra punkter som han berättar om i intervjun:
• BMW ska lansera fler M Performance-modeller, och många av dem blir dieseldrivna. De fungerar som en länk mellan de ”vanliga” BMW-modellerna och M-modellerna. Däremot kommer inte en M Performance-version av varje modell.
• De manuella lådorna kommer finnas kvar så länge det finns efterfrågan på dem. Men efterfrågan minskar, visar försäljningsstatistiken.
• Vi kan sluta hoppas på M-versioner av i-modellerna. Däremot ska M-divisionen dela med sig av exempelvis lättviktsteknik till i-modellerna för att spara vikt.
Läs också: BMW M-chefen: Ingen hybridteknik i M-modellerna
• Däremot öppnar M-chefen för att vissa modeller i framtiden kan bli delvis eldrivna. BMW undersöker möjligheterna kring elektrisk turboladdning, precis som Audi.
• BMW storsatsar nu på framhjulsdrift, bland annat i 2-serie Active Tourer och nästa generation 1-serie. Men någon framhjulsdriven M-bil kommer inte. Däremot kan en framhjulsdriven M Performance-modell evenutellt bli aktuell.
• Fyrcylindriga M-modeller är heller inte aktuellt på kort sikt. På lite längre sikt, när BMW utvecklat de elektriska turboaggregaten, kan dock fyrcylindriga M-modeller vara ett alternativ. Konkurrenten Mercedes har idag flera AMG-modeller med fyrcylindriga turbomotorer.
Läs också: BMW X6 M krossar allt motstånd på Nürburgring
Läs också: BMW visar M4 med laserstrålkastare – vad tycks?