Din värsta mardröm – polisbil med ”stealth-teknik”

En ljudlös polisbil? Jodå, snart börjar Volkswagen leverera de första Passat GTE till polisen i Tyskland. Nya generationen laddhybrid lämpar sig väl för polistjänst med 218 hk, 400 Nm och möjlighet att köra upp till fem mil på eldrift. Räkna med att det bara är en tidsfråga innan svenska polisen också utrustas med denna "stealth-teknik".
Annons

I Tyskland är Volkswagen Passat den vanligaste bilmodellen och nu försöker VW locka poliskåren att även överväga laddhybriden Passat GTE.

Inköpspriset för VW Passat GTE är givetvis högre men i gengäld kan polisen då transportera sig helt utsläppsfritt i stadskärnorna. I Tyskland är det inte ovanligt med så kallade ”Umweltzonen” (miljözoner) i städerna där man inte får köra in utan en särskild dekal som visar att bilen uppfyller miljökraven.

I vissa situationer kan det också vara en fördel för polisen att förflytta sig tyst och där har onekligen Passat GTE en fördel jämfört med det sedvanliga dieselknattret.

I Sverige är det de fordonsansvariga på Rikspolisstyrelsen, RPS, som testar fram olika bilmodeller. Bilarna testas med den tunga last som utryckningsfordon har, cirka 400 kilo, vilket ofta kräver att vägegenskaperna måste justeras av tillverkaren. En av polisens favoriter, Volvo XC70, har som exempel flera olika versioner av sitt chassi för att passa polisens olika arbetsuppgifter. Bilmodellen måste uppfylla RPS-kraven om den ska kunna köpas in som polisbil.

Om även VW Passat Variant GTE kan bli aktuell för den svenska polisen återstår att se. Volkswagen Passat Alltrack fick relativt högt betyg när den testades av RPS.

 

Missa inte denna läsning:

Volvo XC70 är bästa polisbilen någonsin

 

Din värsta mardröm – polisbil med
Din värsta mardröm – polisbil med
Annons
Annons
Rulla till toppen