Pinsam miss i nya laddhybrider från Audi och Porsche

Trots det höga inköpspriset har varken Audi A3 E-tron eller Porsche Cayenne S E-Hybrid någon smidig lösning för själva laddsladden. Det kan leda till att bilägarna struntar i att ladda och istället kör på bensin, varnar auto motor & sports testlag.
Annons

Pinsam miss i nya laddhybrider från Audi och Porsche
Både Audi A3 E-tron och Porsche Cayenne S E-Hybrid är smidiga att köra på eldrift, men när föraren ska ladda är det inte alls lika smidigt.
Pinsam miss i nya laddhybrider från Audi och Porsche
Läs hela testet i ams 3/2015.

Flera biltillverkare storsatsar på laddhybrider, där en elmotor kombineras med en förbränningsmotor och där bilen kan laddas i ett vanligt eluttag. Räckvidden på eldrift brukar vara åtminstone en mil, men med den vanliga motorn inkopplad fungerar bilen som vanligt, med betydligt längre räckvidd.

I senaste numret testar vi de båda nykomlingarna Audi A3 E-tron och Porsche Cayenne S E-Hybrid mot de motsvarande dieselversionerna. De båda laddhybriderna är dyrare att köpa än dieselmodellerna – i Porsches fall är prispåslaget hela 150.000 kronor.

Läs också: Mercedes C 350 Plugin Hybrid ska slå Volkswagen
Läs också: Överraskningen: Hyundai utmanar med laddhybrid

Att köra på eldrift ger onekligen en ny dimension till bilkörningen, men det finns en detalj som testlaget retade upp sig på – och som i värsta fall skulle kunna leda till att bilägarna drar sig för att ladda, och istället kör på bensin.

”Det vi förvånas mest över är att dyrbara bilar som Audi A3 och Porsche Cayenne har så dåliga lösningar för laddsladden. På den sitter en enorm klump som dessutom inte får ligga på marken, enligt instruktionerna”, skriver Erik Trulsson på auto motor & sport i testet.

Det finns inte heller något fack i bagageutrymmet för den otympliga sladden, vilket den betydligt billigare Toyota Prius Plugin Hybrid har.

Läs också: Diesel regerar – men många kan tänka sig en laddhybrid
Läs också: Tjänstebilsdrömmen: Så mycket sparar du på en laddhybrid


Hela testet finns att läsa i auto motor & sport 3/2015 – klicka för att läsa.

Annons
Annons
Rulla till toppen