Spion: Opel Astra kommer i ny upplaga – testas i Sverige

Den kanske inte syns eller hörs lika mycket som vissa konkurrenter, men faktum är att Opel Astra är en av Europas mest sålda bilar. Den nya generationen blir extremt viktig för märket – här är de senaste spionbilderna.

Spion: Opel Astra kommer i ny upplaga – testas i Sverige
Ford har gjort ett stort nummer av den trecylindriga EcoBoost-motorn och Opel vill inte vara sämre. Därför kommer nästa Astra med en turboladdad, trecylindrig motor på 115 hästkrafter. Foto: Automedia

Under de senaste åren har Opels utmanare till Volkswagen Golf ständigt varit en av Europas mest sålda bilar. Här i Sverige låg Opel Astra förra året på 37:e plats i försäljningsstatistiken, efter konkurrenter som Toyota Auris, Kia Ceed och Volkswagen Golf.

Men med den nya generationen storsatsar Opel på att locka nya kunder. Här kan vi visa spionbilder på nykomlingen i två omgångar – både från vår internationella fotograf, men också från ams-läsaren Christian Magnusson som stötte på testbilen i Mariestad.

Den nya modellen har hög prioritet inom General Motors. Den här modellen är extremt viktig på Europamarknaden, och kommer med både tredörrarskaross (med namnet GTC), femdörrarskaross och som kombi (Sports Tourer på Opelspråk).

Läs också: Opel backar – skrotar den femåriga nybilsgarantin
Läs också: Opel kan lägga ned Ampera – lyckades aldrig slå Prius

Opels testkaravan kunde inte undgå vår spionfotograf. Premiären för nya Opel Astra sker förmodligen senare under året, eller tidigt 2016. Foto: Automedia

Nya Opel Astra bygger på en plattform som GM investerat nästan två miljarder kronor i, och som mestadels utvecklas hos Opel i Rüsselsheim. Även om plattformen består av stål, och inte av aluminium, blir nästa Opel Astra lättare än dagens modell – drygt 80 kilo enligt våra källor. Med nya, trecylindriga turbomotorer ska också den officiella förbrukningssiffran hållas nere. Dessutom kan vi förvänta oss en snabb OPC-version på andra sidan av motorprogrammet.

Designen är fortfarande svår att uttala sig om, med tanke på testbilarnas maskering, men vi kan inte förvänta oss några större designförändringar jämfört med dagens modell. Evenutellt kan Opel Astra låna en del designdrag från konceptbilen Monza, men är du ute efter en mer uppseendeväckande design kanske nästa Renault Mégane kan locka mer.

Jämfört med dagens modell blir nästa Opel Astra omkring sex centimeter längre vilket ger bättre innerutrymmen. Motorhuven blir högre, för att ge bättre skydd vid en krock med fotgängare och backspeglarna sitter nu på dörrarna och inte vid A-stolpen. Dubbelkopplingslåda blir tillval och Opel ska också lansera smarta LED-strålkastare som anpassar sig automatiskt efter mötande bilar.

Läs också: Opelchef: "Inom några år visar vi vinst igen"
Läs också: Opel återkallar för allvarligt fel: "Kör inte din bil"

Foto: Christian Magnusson

Foto: Christian Magnusson

Foto: Christian Magnusson

Läs också: Nya Opel Karl – med plats för fem och endast trecylindrigt
Läs också: Opel Corsa återuppstår i Paris – vi provsitter

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag väljer hellre Opel Astra än Volkswagen Golf!
174
140