Tvärstopp för systemet som skulle döda andra hybrider

Peugeot och Citroën utvecklar ett lufthybridsystem som ska göra andra hybridbilar "kundlösa" – men projektet blir för dyrt, och därför letar PSA nu efter en partner. Annars finns risken att utvecklingen läggs ned.
Annons

Så funkar lufthybriden

När föraren bromsar eller släpper gasen används energin för att bygga upp lufttrycket i en gastank. När föraren accelererar används lufttrycket till att driva två hydraulmotorer som överför energin via en automatlåda med planetväxel till drivhjulen.

Räckvidden på eldrift är högst 500 meter – men det krävs inte mycket för att ladda upp lufttrycket igen. Systemet fungerar ungefär som en superkapacitator och passar bra för stadskörning med många stopp.

Tvärstopp för systemet som skulle döda andra hybrider
Framtiden för Citroën Cactus Airflow är osäker, sedan PSA-koncernen skalat ned utvecklingen av lufthybridsystemet.

Peugeot och Citroën visade upp en lovande nyhet 2013 – hybridteknik som går på luft och som inte behöver något dyrt och tungt batteri. Prislappen skulle bli jämförbar med en vanlig dieselmotor.

Men nu väljer PSA att tona ned projektet, skriver Autocar. Utvecklingen fortsätter men ingenjörsteamet har minskats ned, och koncernen är på jakt efter en partner för att dela kostnaderna för systemet som trots allt visade sig bli höga.

Systemet behöver byggas in i drygt 500.000 bilar om året för att vara lönsamt, har PSA:s utvecklingschef Gilles Le Borgne sagt. Lufthybridsystemet behöver visserligen inget batteri men däremot en särskild växellåda, hydrauliska motorer och högtryckstankar för luft.

Läs också: Citroën Cactus Airflow blir rekordsnål – här är knepet

Tvärstopp för systemet som skulle döda andra hybrider
Karim Mokaddem lämnade PSA-koncernen och nu har projektet skalats ned. Det är osäkert om vi kommer få se lufthybridtekniken i någon produktionsbil – det är helt enkelt för dyrt.

I samband med Parissalongen i oktober 2014 visade Citroën upp konceptbilen Cactus Airflow som hade lufthybridsystemet, och som dessutom var bantad med omkring 100 kilo. Det skulle ge en förbrukning på 2 l/100 km.

Peugeot var lika stolta över 2008 HYbrid Air, där bensinmotorn skulle kunna vara avstängd under 80 procent av stadskörningen.

Läs också: Peugeot har byggt en hybridbilsdödare – här är den!

Utvecklingschefen som stod bakom systemet, Karim Mokaddem, slog på stora trumman när vi intervjuade honom på Genèvesalongen 2013. Enligt honom skulle lufthybridsystemet göra vanliga hybridbilar ”kundlösa” och resultatet skulle bli både lägre förbrukning och upp till 40 hästkrafter extra vid behov.

Men Karim Mokaddem lämnade PSA-koncernen ”i tysthet” för drygt tre månader sedan, enligt fransk press, och då började också projektet som helhet skalas ned.

Läs också: Citroëns nya hybrid – utan batteri
Läs också: Peugeot 2008 HYbrid Air går på luft

Annons
Annons
Rulla till toppen