Fult knep för att öka försäljningen – du får betala

En chef på Honda i USA går till attack mot ett fult knep som konkurrenterna använder: att erbjuda billån på upp till sju år, och även till köpare med låg kreditvärdighet. "Så långa lån är korkat inte bara för oss, utan för hela bilindustrin", säger han.
Annons

Fult knep för att öka försäljningen – du får betala
Mer än var fjärde billån som tecknades i USA under oktober och november löpte på 73 till 84 månader, alltså mellan sex och sju år. Det är en enorm ökning från att ha utgjort tio procent av alla billån under 2009 och 2010.

Med tanke på de enorma återkallelser som de amerikanska biltillverkarna gjorde 2014 – bara GM tvingades ta tillbaka över 20 miljoner bilar – såg årets försäljningssiffror ändå riktigt bra ut. Nästan en miljon fler bilar såldes i USA jämfört med 2013.

16,5 miljoner bilar är den bästa siffran sedan 2006 och det märktes också på optimismen på North American International Auto Show, som nyss ägde rum i Detroit.

Läs också: Se upp för bilhandarnas åtta vanligaste knep
Läs också: 7 fakta om bilkrisen – så nära konkurs var GM

Men det finns orosmoln. Samtidigt som försäljningen går på högvarv går nu Honda ut med en varning om att konkurrenterna använder ett fult knep för att hålla försäljningssiffrorna uppe. Det går ut på att sälja bilar med upp till sju år långa billån.

”Så långa lån är korkat inte bara för oss, utan för hela bilindustrin”, sade John Mendel, försäljningschef på Honda i USA, enligt Japan Times.

Målet med lånen som kan löpa på upp till 84 månader är att få ned månadskostnaden så mycket som möjligt. Men i vissa fall hinner inte köparna betala tillbaka lånet lika snabbt som bilen tappar i värde.

En del företag ger också den typen av billån till personer med låg kreditvärdighet. Antalet billån som ges till personer som har låg kreditvärdighet har ökat med mer än 130 procent under de fem åren som följde efter finanskrisen, enligt New York Times.

”Vi har sett den här filmen förut, vi vet hur den slutar och det är inte vackert”, säger Tom Webb, chefsekonom på Manheim Consulting till Japan Times.

Läs också: Bilbluffarnas nya knep – falsk identitet
Läs också: Handlare säljer bilar med olagliga lån

Annons
Annons
Rulla till toppen