Indigo 3000R – ny form för tio unika ägare

Den svenska sportbilen Indigo 3000R återuppstår som "Signature Series", med hjälp av von Braun Sports Cars. Tio unika exemplar ska tillverkas och den designmässiga uppgraderingen har gjorts av Hans Philip Zachau, samme man som ritade bilen till Jösse Car i mitten av 90-talet.

Indigo 3000R – ny form för tio unika ägare
Sammanlagt blev det ett 50-tal förändringar på Indigo 3000R, jämfört med den ursprungliga designen. Fronten är delvis ny, liksom bakpartiet.

I början av 1994 fick Sverige en tredje biltillverkare bredvid Volvo och Saab: Jösse Car. Syftet var att använda komponenter från den svenska bilindustrin och tillverka en ny sportvagn – Indigo 3000. I januari 1995 var den första prototypen klar och sommaren därpå levererades bil nummer ett.

Som kuriosa i sammanhanget kan vi nämna att auto motor & sports testchef, Mikael Johnsson, arbetade på Jösse Car under en kortare tid. Det var säkert inte Mikaels fel, men Jösse Car fick inte riktigt vind under vingarna och avslutade sin verksamhet 1999. Då hade 43 exemplar av Indigo 3000 byggts och därmed förstår alla att de fåtaliga vagnarna idag är att betrakta som samlarbilar.

Men det kommer en ny chans att äga denna ursvenska sportbil. Företaget von Braun Holding AB förvärvade under våren 2014 de samlade tillgångarna i Indigo Cars. Under hösten har man arbetat med att förnya och uppgradera sportbilen Indigo. Under ledning av Hans Philip Zachau och Lighthaus Industrial Design i Göteborg har man modifierat exteriördesignen.

"Efter några workshops hos von Braun i Skene definierades projektet väldigt tydligt," berättar Hans Philip Zachau. "Vår uppgift blev att ta vara på den ursprungliga idén kring formgivningen så mycket som möjligt, men att anpassa den till en rad uppgraderingar med tekniska och aerodynamiska förbättringar."

Sammanlagt blev det ett 50-tal förändringar på den ursprungliga formgivningen. Fronten är delvis ny, grillen annorlunda, en frontsplitter har tillkommit och det finns luftintag till bromsarnas kylning. Bak sitter numera en venturitunnel på undersidan som bidrar till att minska lyftkrafterna tillsammans med en bakvinge.

Man har även gjort ett "Coupé Package", en avtagbar hardtop som ger bättre ljudisolering och förlänger säsongen. För att markera att det rör sig om en uppgraderad version har bilen fått namnet Indigo 3000R Signature Series.

"Det här är fråga om en ytterst begränsad serie av tio unika bilar som representerar ett svenskt ingenjörs- och sportbilsarv," berättar Hans Philip Zachau. "Vi är glada över att få vara en del av en unik produkt som lär bli något alldeles speciellt för tio lyckliga ägare. Hur framtiden för sportbilen Indigo därefter ser ut återstår att se, men vi är naturligtvis många som går och hoppas på att få se mer av den här typen av biltillverkning i Sverige i framtiden," avslutar Hans Philip Zachau.

 

Missa inte detta test från 1996:

En ny svensk sportvagn – JC Indigo 3000

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
En sån här bil skulle jag faktiskt kunna tänka mig. En riktig, svensk sportbil!
386
77