Ferrari 488 GTB är den turboladdade ersättaren till 458

Ferrari 458 får en ordentlig uppdatering och byter samtidigt namn till 488 GTB. Sugmotorn försvinner till förmån för en dubbelturboladdad V8 på 3,9 liter och imponerande 760 Nm.

Ferrari 488 GTB är den turboladdade ersättaren till 458

Det ryktades länge om att Ferrari skulle byta ut sugmotorn mot en turbomotor när 458 Italia får ett facelift och här kommer beviset. Det handlar alltså inte om en helt ny modell, men förändringarna är ändå relativt omfattande och Ferrari väljer också att byta namn från 458 till 488 GTB.

På bilsalongen i Genève i mars är det officiell premiär för nykomlingen som har en V8-motor på 3,9 liter med dubbla turbo. Siffrorna 488 står för cylindervolymen för en enskild cylinder medan GTB står för Gran Turismo Berlinetta.

Läs också: Kungen tankar sin Ferrari – och blir en snackis

Turbomotorn behöver mer kylning än den gamla sugmotorn och därför har Ferrari 488 GTB fått stora luftintag på sidorna. Hela aerodynamiken har fått en uppdatering med ny frontsplitter och designinspiration från LaFerrari.

Även bakpartiet är omarbetat med en ny spoiler som ser till att öka marktrycket utan att samtidigt öka luftmotståndet. Diffusern har aktiva "flaps" som ska öka effektiviteten i hög fart medan lufthålen vid bakljusen ska kyla växellådan och diffbromsen.

Läs också: Här är Ferrari F12-föraren som ger allt – och lite till

Interiören har också fått en uppdatering men den är inte lika omfattande som på utsidan. Infotainmentsystemet är nytt och enligt uppgift ska nyckeln vara designad efter V8-motorns utseende...

Effekten i dubbelturbomotorn är 670 hästkrafter vid 8.000 r/min och vridmomentet ligger på 760 Nm vid 3.000 r/min (på sjunde växeln). Accelerationen till 100 km/h går på tre sekunder blankt vilket är samma tid som 458 Speciale och konkurrenten McLaren 650S. Sprinten till 200 km/h klaras av på 8,3 sekunder. Toppfarten är "330+" km/h.

De här siffrorna är ett stort steg upp jämfört med 458 Italia. Där ger V8-motorn på 4,5 liter 578 hästkrafter vid 9.000 r/min och 540 Nm vid 6.000 r/min. Accelerationen till 100 km/h är 0,4 sekunder långsammare. Nya 488 GTB fixar Fioranobanan på 1.23, vilket är två sekunder snabbare än 458, drygt en sekund snabbare än 458 Speciale och bara tre sekunder långsammare än LaFerrari.

Läs också: Ferrari FXX K – lyssna på den vansinniga V12-motorn

Här ser vi alltså den "hemska" turbomotorn som helt förstört Ferrari 458, förlåt 488 GTB. Vi kan lita på att Ferraris ingenjörer gjort sin hemläxa, den här V8:an kommer inte att ha något turbolag. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

En av anledningarna att gå över till en turbomotor är ju att den officiella förbrukningssiffran brukar bli lägre. I det här fallet har Ferrari kapat förbrukningen till 11,4 l/100 km. Utsläppsmässigt är det en förbättring med 47 gram per kilometer. Stopp/start-system är standard.

För att motorn inte ska kännas alltför "turboladdad" har Ferrari 488 GTB något som kallas Variable Torque Management, som ska ge en mindre linjär kraftutveckling. Dessutom finns andra generationen av Ferraris Side Slip Angle Control för dig som vill sladda.

Läs också: Tesla P85D möter Ferrari 458 – vilken är snabbast?
Läs också: Mikael Persbrandt har köpt en Ferrari 458 Italia

Du som vill titta närmare på Ferrari 488 GTB kan bege dig till Genèvesalongen i mars, därefter drar produktionen igång i september.

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är helt rätt av Ferrari att gå över till turbomotorer!
431
144