Opel Corsa OPC – första bilderna och uppgifterna

Nu har vi fått de riktiga, officiella bilderna på nya Opel Corsa OPC. Opels nykomling blir direkt konkurrent till Fiesta ST och Polo GTI med en 1,6-liters turbomotor på 207 hk, extraboost från turbon och ett sportigt chassi. De som vill smiska på banan kan dessutom välja till "Performance Package" med bland annat Brembo-bromsar, diffbroms och 18-tumsfälgar. Vad säger ni om utseendet?

Opel Corsa OPC – första bilderna och uppgifterna

De välkända busbilarna i kompaktklassen har numera blivit så effektstarka, kompetenta och snabba att fyrhjulsdrift blivit nära på ett måste – vilket dagens lansering av Ford Focus RS är ett exempel på.

Att ha en bra bit över 300 hk med enbart framhjulsdrift känns en smula onödigt. Och med alla attribut är de moderna GTI-bilarna i kompaktklassen inte längre "billiga", knappt ens som begagnade. Hög effekt gör också att försäkringspremien sticker i höjden, speciellt för de som är yngre och bor i storstad.

Ska man hitta roliga busbilar inom räckhåll för en normal plånbok blir det istället att leta i segmentet under kompaktklassen. Bilar med en längd på cirka fyra meter (B-segmentet), förhållandevis låg vikt och en turbomotor som i de flesta fall känns fullt tillräcklig. Exempel på sådana bilar som vi provkört under 2013 och 2014 är Peugeot 208 GTI, Renault Clio RSFord Fiesta ST och den lyckade uppgraderingen av Volkswagen Polo GTI (klicka på länkarna för att läsa mer).

I vår får vi ett nytt tillskott i klassen, Opel Corsa OPC. De första fotona läckte ut under tisdagen och idag onsdag kom de officiella bilder. Opel Corsa OPC ska få publik premiär på Genèvesalongen i början på mars och det var inte lyckosamt att de först bilderna läckte ut under tisdagen, när både Ford Focus RS och Ferrari 488 GTB visades upp för första gången. Nya OPC-modellen bygger förstås på den i grunden helt omarbetade Corsa som visades upp på Parissalongen för fem månader sedan.

Opel Corsa OPC får en 1,6-liters turbofyra med 207 hk (152 kW), i normalläget ger motorn 245 Nm mellan 1.900–5.8000 rpm men kan tillfälligt ge "overboost" och öka vridet till 280 Nm. 0–100 km/h går på 6,9 sekunder, något snabbare än föregående generation Corsa OPC med 192 hk som klarade samma distans på 7,2 sekunder. I omkörningsintervallet 80–120 km/h på femmans växel behövs bara 6,8 sekunder. Toppfarten för nya Corsa OPC anges till 230 km/h.

Nya motorn har sänkt bensinförbrukningen till 7,5 l/100 km, CO2-utsläppet anges till 174 g/km. Sexväxlad manuell låda med kortslagiga lägen är standard. Fjädringen är sänkt med tio millimeter jämfört med vanliga Corsa och OPC-modellen använder Koni-stötdämpare med FSD-teknik, som ska både förbättra komforten och ge den sportiga stumheten när så krävs.

En nyhet för Opel är att det elektroniska stabiliseringssystemet ESP kan ställas i tre lägen. I normalläge arbetar både antispinn och antisladd, i läget "Competition Mode" blir antisladd lite mera tillåtande och antispinn är helt urkopplat. Vid bruk på banan kan hjälpsystemen helt kopplas ur.

Som vi kan se på bilderna och i filmen nedan blir det aggressivare styling på utsidan och mera påkostad inredning med bland annat sportstolar från Recaro. Om inte ögonmåttet sviker oss sitter det 18-tumshjul på Opel Corsa OPC – och de är i så fall en del av det speciella "Performance Package". I detta ingår bland annat mekanisk differentialbroms från Drexler, 18-tumsfälgarna och bitiga Brembo-bromsar med 330 millimeters skivor fram. 17-tums hjul är standard på Opel Corsa OPC, då med dimensionen 215/45R17.

Som avslutning kan vi titta på konkurrenterna och vad de kostar, samt presterar. Volkswagen Polo GTI, som fick ett omfattande lyft nyligen, kostar 219.900 kronor (192 hk, 0–100 km/h på 6,7 sekunder). Ford Fiesta ST kostar 184.900 kronor (182 hk, 0–100 km/h på 7,3 sekunder). Peugeot 208 GTI kostar 229.900 kronor (200 hk, 0–100 km/h på 6,8 sekunder). Renault Clio RS slutligen kostar 228.900 kronor (180 hk, 0–100 km/h på 6,9 sekunder).

Svenska priset för Opel Corsa OPC börjar vid 248.900 kronor. Vilket placerar Corsa OPC klart över konkurrenterna, speciellt om man jämför med roliga Ford Fiesta ST. Vad säger ni läsare om priset och designen på Opel Corsa OPC?

 

Missa inte denna läsning:

TEST: Renault Clio RS, VW Polo GTI, Peugeot 208 GTI, Ford Fiesta ST

PROV: Opel Corsa OPC "Nürburgring Edition"

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag gillar designen på Opel Corsa OPC, känns helt rätt!
151
42