ZF-chefen är tveksam till tiostegad automatlåda

Automatlådor med mer än nio steg är helt enkelt inte effektiva, utan kan höja istället för att sänka förbrukningen. Det säger en chef på växellådsgiganten ZF.

ZF:s åttastegade automatlåda finns i mängder av bilmodeller, men fler än nio steg lär inte bli aktuellt i kommande automatlådor från ZF.

Listan över biltillverkare som använder automatlådor från tyska ZF är lång och många nya modeller har företagets åttastegade låda – bland andra BMW och Jaguar. En del konkurrenter går ännu längre och satsar nu på tiostegade automatlådor. Ett exempel är Volkswagens nya tiostegade DSG-låda.

Men det behöver inte nödvändigtvis betyda att förbrukningen sjunker. Det säger Bryan Johnson, kommunikationschef på ZF i USA i en intervju med Car and Driver. På frågan om ZF ska lansera en tiostegad automatlåda svarar han:

"Det finns potential för det, men problemet är att för varje växel du lägger till, får du högre vikt och mer friktion. Så förbrukningen ökar, effektiviteten går ned. Ur ZF:s perspektiv är åtta och nio steg tillräckligt. Det kommer en tidpunkt när vi lägger till "kommersiella" steg, inte "effektiva" steg. Så om kunderna vill ha en tiostegad automatlåda gör vi en. Men är det den mest effektiva, bäst presterande växellådan? Kanske inte."

Läs också: E-klass först ut hos Mercedes med niostegad automatlåda
Läs också: Direkt från Volkswagens testcenter: 10-stegad DSG

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det låter som en bra idé med automatlådor som har nio och tio steg.
112
621