Cayenne Turbo S och GTS: ”Vansinnigt snabb”

Porsche Cayenne Turbo S är verkligen helt vansinnigt snabb, rapporterar vår provförare Erik Trulsson från Skellefteå. Men GTS-versionen lockar också – framför allt är den prisvärd.
Annons
Annons
Cayenne Turbo S och GTS:
Porsche har bytt ut sugmotorn i gamla Cayenne GTS mot en 3,6-liters dubbelturbo-V6. Om den verkligen låter lika trevligt får du reda på i provkörningen, som publiceras i ett kommande nummer av auto motor & sport.
Porsche Cayenne Turbo S fixar Nürburgring på 7:59
Nya Porsche Cayenne GTS dumpar V8:a för biturbo V6

Vår reporter Erik har precis varit i Skellefteå där han körde två nya Porschemodeller, nämligen de två vassaste Cayennerna – GTS och Turbo S.

Hur var det?

”Jo, det var halt. Det varma vädret hade smält snön vi skulle ha kört på och sedan hade det frusit över natten så vi körde på blankis.”

Men det är väl kul?

”Jo visst, men det är svårt att utvärdera nästan 600 hästkrafter när det inte finns något grepp överhuvud taget. Stoppsträckan från 30 km/h var typ 100 meter. Men Porsche hade bytt till rejäla dubbdäck på några bilar och sandat isen. Så vi kunde köra loss ordentligt på ett par ställen, på bekostnad av lacken. Det sprutade grus överallt.”

Hur kändes det då?

”Det är ju klart att det gör ont att blästra så dyra och helt nya, fina bilar, men vad gör man inte för journalistiken? Det blev en hel del sladdåka och Cayenne har en osannolik förmåga att krympa runt föraren. Den stora suven förvandlas verkligen till en sportbil när man så vill. Jag fick även möjlighet att köra bilarna på torr asfalt på en sträcka, och det är helt vansinnigt vad Cayenne Turbo S är snabb. Den varvar dessutom Nordslingan på under åtta minuter. Och har tiokolvsok på frambromsarna!”

Vad var det bästa med de nya Cayennerna?

Turbo S är ju brutal, men ändå så civiliserad och lyxig. GTS är också väldigt kompetent och kostar som en instegs-911, alltså ganska prisvärd om man jämför de två rakt av. De senaste GTS-modellerna har överraskat oss i hur coola de är, med sin design, inredningsdetaljer men kanske framför allt med sitt maffiga avgasljud.

Levererar Cayenne GTS ljudmässigt då?

Alltså, den förra brölade sanslöst läckert med sin stora sug-V8. Men nu sitter det en biturbosexa på 3,6 liter under huven, och om den levererar får ni läsa om i kommande nummer av auto motor & sport.

Porsche Cayenne tar efter Macan – och kommer som laddhybrid
Vi testar suvar: Porsche Macan, Cayenne, Audi Q5 och BMW X3
Cayenne Turbo S och GTS:

001

Original 1600×1066 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031866&w=1600&h=1066&c=YTowOnt9&s=0&k=05055981bb20f7900815762589d0ae9ec52a2833

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

002

Original 1600×1066 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031867&w=1600&h=1066&c=YTowOnt9&s=0&k=0555eda86d87b7c7d7ca84f7158b50654b03a32c

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

003

Original 1600×1201 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031868&w=1600&h=1201&c=YTowOnt9&s=0&k=9fa188b0968ab5a6cce058af0318499a2eedafe8

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

004

Original 1600×1066 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031869&w=1600&h=1066&c=YTowOnt9&s=0&k=bb581d73b732a36ffcd94ec136b55bc9096c6fd2

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

005

Original 1600×1066 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031870&w=1600&h=1066&c=YTowOnt9&s=0&k=6f0fc29303781342286d6febc748b0676a5b760d

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

006

Original 1600×1201 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031871&w=1600&h=1201&c=YTowOnt9&s=0&k=00c15d9417397e407522426dbd8d743bf6b4d8e0

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

007

Original 1600×1201 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031872&w=1600&h=1201&c=YTowOnt9&s=0&k=3822d87b3c776ea74fdbe1713fb3c46f352fe574

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

008

Original 1600×1066 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031873&w=1600&h=1066&c=YTowOnt9&s=0&k=6cf84f9c598ddc8f6db56dac0542e00962ff2974

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

009

Original 1600×1066 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031874&w=1600&h=1066&c=YTowOnt9&s=0&k=0fc0127a6604a08153f3f4ac96eb850e3decfec4

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

010

Original 1600×969 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031875&w=1600&h=969&c=YTowOnt9&s=0&k=99de6ac8985e460b38f9fd16214fed981bb732df

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

011

Original 1600×969 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031876&w=1600&h=969&c=YTowOnt9&s=0&k=ec95674917b8322f2552c39def99f6e6b7f4cf52

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

012

Original 1600×969 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031877&w=1600&h=969&c=YTowOnt9&s=0&k=e92930ca2d2b9526217df647b21c69d5d6d4dd6c

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

013

Original 1600×969 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031878&w=1600&h=969&c=YTowOnt9&s=0&k=a7b43f825ddbda7ed0adfa1b3ea841ec5c2dbb71

Visa mer info

Cayenne Turbo S och GTS:

014

Original 1600×969 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1031879&w=1600&h=969&c=YTowOnt9&s=0&k=2512d8ed03397292f0c360f2d183efcc855c5f9c

Visa mer info

Annons
Annons
Rulla till toppen