
Nya Porsche Cayenne GTS dumpar V8:a för biturbo V6
Vår reporter Erik har precis varit i Skellefteå där han körde två nya Porschemodeller, nämligen de två vassaste Cayennerna – GTS och Turbo S.
Hur var det?
”Jo, det var halt. Det varma vädret hade smält snön vi skulle ha kört på och sedan hade det frusit över natten så vi körde på blankis.”
Men det är väl kul?
”Jo visst, men det är svårt att utvärdera nästan 600 hästkrafter när det inte finns något grepp överhuvud taget. Stoppsträckan från 30 km/h var typ 100 meter. Men Porsche hade bytt till rejäla dubbdäck på några bilar och sandat isen. Så vi kunde köra loss ordentligt på ett par ställen, på bekostnad av lacken. Det sprutade grus överallt.”
Hur kändes det då?
”Det är ju klart att det gör ont att blästra så dyra och helt nya, fina bilar, men vad gör man inte för journalistiken? Det blev en hel del sladdåka och Cayenne har en osannolik förmåga att krympa runt föraren. Den stora suven förvandlas verkligen till en sportbil när man så vill. Jag fick även möjlighet att köra bilarna på torr asfalt på en sträcka, och det är helt vansinnigt vad Cayenne Turbo S är snabb. Den varvar dessutom Nordslingan på under åtta minuter. Och har tiokolvsok på frambromsarna!”
Vad var det bästa med de nya Cayennerna?
Turbo S är ju brutal, men ändå så civiliserad och lyxig. GTS är också väldigt kompetent och kostar som en instegs-911, alltså ganska prisvärd om man jämför de två rakt av. De senaste GTS-modellerna har överraskat oss i hur coola de är, med sin design, inredningsdetaljer men kanske framför allt med sitt maffiga avgasljud.
Levererar Cayenne GTS ljudmässigt då?
Alltså, den förra brölade sanslöst läckert med sin stora sug-V8. Men nu sitter det en biturbosexa på 3,6 liter under huven, och om den levererar får ni läsa om i kommande nummer av auto motor & sport.
Vi testar suvar: Porsche Macan, Cayenne, Audi Q5 och BMW X3













