Dömer ut nya Applebilen – därför spreds ryktet

Den senaste veckans rykten om att Apple utvecklar en bil med hjälp av ingenjörer från Tesla är bara rykten, enligt en teknikbloggare och tidigare Applechef. Men det finns trots allt vissa uppgifter som tyder på att Apple har planer på att ge sig in i bilbranschen.
Annons

Mystisk bil från Apple siktad utanför San Francisco

Tvingades sluta på Apple

Jean-Louis Gassée var en av cheferna på Apple under 1980-talet och var i princip tvungen att lämna företaget 1991, efter att dåvarande vd:n John Sculley var missnöjd med hans insatser.

Jean-Louis Gassée startade Be Inc och skriver sedan 2009 på Monday Note Blog om media och teknik.

De senaste veckorna har ryktesspridningen kring Apple varit enorm i bilvärlden – det ryktas nämligen om att Apple ska utveckla en egen, autonom bil med hjälp av ingenjörer från Tesla. auto motor & sport skrev om en mystisk van som leasas av Apple och som synts i trafiken i både Brooklyn och San Francisco.

Men den nya Applebilen är inget annat än vilda fantasier och osanna rykten, åtminstone inte enligt Jean-Loius Gassée, som själv jobbat på Apple mellan 1981 och 1990. Han har skrivit ett blogginlägg om varför bilen förmodligen aldrig kommer bli verklighet.

Nästan alla artiklar kring Applebilen, som enligt uppgift går under namnet ”Project Titan”, anger en artikel från Wall Street Journal som källa. I den artikeln, och i flera följande artiklar i tidningar som Financial Times och Business Insider, presenteras flera anledningar till att Apple faktiskt utvecklar en bil.

Men det finns också minst lika många anledningar till att den här historien är helt uppdiktad och påhittad.

Android Auto är Googles utmanare till Apple CarPlay
Infotainment: Toyota utklassar både Apple och Chevrolet
Dömer ut nya Applebilen – därför spreds ryktet
Google har visat upp en förarlös bil, men det är inte säkert att den någonsin kommer sättas i serieproduktion.

Därför kanske Apple trots allt utvecklar en bil

 Chefen för Project Titan är Steve Zadesky som tidigare var ingenjör på Ford och som är en av många som låg bakom både iPod och iPhone.

 En anställd på Apple säger till Business Insider att ”Apple jobbar på något som ska utmana Tesla”, men källan är anonym.

 Enligt Mac Observer är det många Silicon Valley-chefer som anser det ”självklart att Apple utvecklar en bil”.

 Apple har redan nu vissa kopplingar till bilvärlden. CarPlay-systemet är en av dem. Eddy Cue, som är chef för Apples webbappar och internettjänster och jobbar nära Applechefen Tim Cook sitter också i styrelsen för Ferrari. Och Apple anställde nyligen Johann Jungwirth, som tidigare jobbat med forskning och utveckling på Mercedes.

 Med nästan 180 miljarder dollar i kassan har Apple defintivt råd att bygga en bil och en bilfabrik. Eller köpa upp Tesla, för den delen.

Vi testar Apple CarPlay: Stort steg framåt – men inte felfritt
Första testerna av Apple CarPlay: "Det är en revolution"
Dömer ut nya Applebilen – därför spreds ryktet
Steget från att sälja mobiler, surfplattor och datorer till att sälja bilar är inget logiskt steg, enligt Jean-Louis Gassée. Försäljningsmarginalerna är betydligt lägre och att ta hand om mekaniken i en bil har Apple ingen erfarenhet av.

Därför utvecklar Apple INTE någon bil

 Vinsten som Ford presenterade för 2014 är bara en bråkdel av vinsten som Apple kan skryta med. Bilbranschen är helt enkelt ingen bra plats att investera pengar i om man vill få kapitalet att växa. Apple visar redan extrema vinstsiffror och behöver inte utveckla någon bil för att maximera vinsten ytterligare.

 Konkurrenten Google utvecklar en bil, men det är inte säkert att den faktiskt blir verklighet. Den kan mycket väl vara ett sätt för Google att visa vad ingenjörerna kan åstadkomma.

 En av de viktigaste komponenterna i en elbil är batterierna, och där har inte Apple någon enorm fördel jämfört med konkurrenterna.

 Det säljs betydligt fler mobiltelefoner och datorer än bilar och försäljningsmarginalen för Apple är mycket högre. Ford har en vinstmarginal på fyra procent.

 Apple säljer idag relativt små prylar (rent fysiskt) som enkelt kan transporteras över hela världen. Bilar är något helt annat. Tesla bygger ett stort nätverk av laddstationer som kostar enormt mycket pengar och som dessutom ska underhållas. Bilar ska servas och repareras och mekaniken i en bil har Apple ingen erfarenhet av alls.

 Mercedeschefen Johann Jungwirth som Apple lockade över jobbade med infotainmentsystem hos den tyska biltillverkaren. Därför jobbar han förmodligen inte med någon Applebil utan med CarPlay.

 De mystiska bilarna som dök upp på vägarna kan vara Apples motsvarighet till Google Street View-bilarna, som fotograferar gator och lägger upp dem i Apples kartapp.

Slutsatsen, enligt blogginlägget…

”Den fantastiska Applebilen är fantasi”, skriver Jean-Louis Gassée.

Läs hela blogginlägget


Första titten: Android Auto utmanar Apple CarPlay
Uppdatering från Apple ställer till enorma problem för VW-ägare
Annons
Annons
Rulla till toppen