Nya uppgifter: Regera blir världens starkaste

Nyligen släpptes uppgifterna att Koenigseggs "megacar" Regera får hybriddrift med elmotorer som ger 700 hk. Tillsammans med förbränningsmotorn ska det bli sanslösa "1.360+ hk". Regera blir en helt fristående modell med högre komfortnivå än Agera.
Annons

Nya uppgifter: Regera blir världens starkaste
Nya Regera får hybriddrift med elmotorer som ger 700 hk – plus förbränningsmotor. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Som vi berättade för ett par veckor sedan har Koenigsegg laddat upp med två nyheter till Genèvesalongen. Vi kunde då berätta att Koenigsegg Agera RS är den ”lilla” nyheten på Genèvesalongen, men så mycket mer information fick vi inte.

Det stora nyheten som ska premiärvisas i Genève är en ny ”megacar” som One:1 med en megawatt i toppeffekt, 1.360 hk. Ny bil innebär nytt modellnamn och Koenigsegg gör som Ikea, letar upp ett svenskt ord som kan fungera internationellt och i det här fallet blev det ”Regera”. Inte så dumt namn på en megacar, då den verkligen regerar på landsvägen och banan.

Under tisdagen släppte Koenigsegg mer information om nya Regera på sin Facebook-sida (engelsk text i rutan nedtill). Man berättar då att modeller som Agera RS och One:1 har förvånansvärt mångsidiga egenskaper men är förstås fokuserade på att vara de snabbaste bilarna som finns, må det vara på landsväg eller bana.

Den nya Regera ska däremot erbjuda ett större mått av komfort och lyx, samtidigt som kraft och respons inte är på något sätt bortglömda egenskaper. En Dr Jekyll och Mr Hyde, som Koenigsegg själva uttrycker det.

Trots att nya Regera är fullmatad med ny teknik och lyx ska den vara förvånansvärt lätt, skriver Koenigsegg. Elmotorerna ger 700 hk och de matas via ett vattenkylt batteripaket på 9 kWh. Tack vare den låga vikten är Regera en fullvärdig vagn på en racebana och det enda som egentligen kan hota den nya modellen vore en annan bil från Koenigsegg.

Enligt Koenigsegg kan vi förvänta oss att nya Regera blir ”King of the Road” med den snabbaste accelerationen och den mest kraftfulla drivlinan någonsin. Med introduktionen av Regera kommer Koenigsegg för första gången att bygga två modeller parallellt.

Den senaste ”postern” som Koenigsegg skickade ut igår kväll visar att fronten får ny design, och ska vi tro en del av alla de rykten som cirkulerar ska nya Regera bli en mycket spännande bil med mycket personlig design. Men mer får vi som sagt veta på Genèvesalongen, i början av mars.

 

Missa inte denna läsning:

Koenigsegg visar Agera RS i Genève – och något mer…

 

The Regera – a new Era

The Regera was created as a luxury Megacar alternative to Koenigsegg’s traditional extreme lightweight race-like road cars. Even though the One:1 and the Agera RS have surprising levels of practicality, creature comforts and features, their primary focus is, and has always been, to be the overall fastest cars on the planet – around a racetrack or elsewhere.

Regera is Swedish for ”to Reign” – a suitable name for a machine that offers a never seen before combination of power, responsiveness and luxury, while maintaining an understated Scandinavian cool – In short, the Regera has a Dr Jekyll and Mr Hyde personality.

Even though the Regera is loaded with revolutionary technology and luxury, it still has a surprisingly low curb weight inspite of featuring 700 Hp electrical motors and an impressive 9 kWh liquid cooled battery pack.

Given the relative lightweight of the Regera, it can still perform competitively around a track and according to us, the only challenger around a track that
could be faster, is another Koenigsegg.

However, out in the open the Regera will reign as the king of the road, as the fastest accelerating, most powerful production car ever. With the introduction
of the Regera, Koenigsegg will, for the first time ever, have two parallel models in production.

Annons
Annons
Rulla till toppen