Volkswagen Passat Alltrack – andra generationen – bilder och fakta

Snabbare än vi kunnat gissa lanserar nu VW sin succémodell Passat Alltrack, andra generationen. Målgruppen är tjänstebilsförare och de som söker en rymlig, bekväm bil för svenska vintervägar. Blir nya Passat Alltrack dödsstöten för gamlingen Volvo XC70?

Volkswagen Passat Alltrack – andra generationen – bilder och fakta

Att Volkswagen Passat Alltrack blev en succé är uppenbart för alla som färdats på svenska vägar de senaste åren. Modellen lanserades på våren 2012 och den slog in på en välbekant stig som trampats av flera andra tillverkare. Kombi, upphöjd några centimeter, fyrhjulsdrift som standard, tuffare plastdetaljer med lätt offroadstuk och en komfortabel gångkultur. En praktisk bilmodell, inte minst på svenska vintervägar, som funnit många nöjda ägare.

Den åttonde generationen Volkswagen Passat har precis hunnit ut till de svenska handlarna och det har inte varit någon hemlighet att det även kommer en ny Passat Alltrack. Men nog blev vi lite överraskade att den kom så snabbt, redan om några veckor ska VW Passat Alltrack premiärvisas på Genèvesalongen och i september ska modellen börja lanseras på de viktigaste marknaderna. Eftersom Sverige fullständigt slukar alla Passat kombi som tyskarna hinner producera är det inte osannolikt att den svenska marknaden har förtur på nya Passat Alltrack.

Som vi kan se på de första bilderna ser andra generationen VW Passat Alltrack ut som vi kunde förvänta oss. Markfrigången är höjd med 27,5 millimeter, hjulhuskanterna är inplastade och undertill finns "hasplåtar" som ska skydda underredet vid besök på steniga skogsvägar. Fyrhjulsdrift är standard på Alltrack, levererat av Haldex, och de elektroniska diffbromsarna förbättrar greppet på hala vägar.

TEST: VW Passat Alltrack, Audi A4 Allroad och Volvo XC60
LÄS OCKSÅ: Volkswagen Passat Alltrack – bilder och fakta

Vanliga Passat har tre körprogram med Eco, Normal och Sport men Alltrack får ett fjärde med namnet "Off Road". Då aktiveras gasrespons, bromsaktivering och bilen får hjälp att till exempel inte rulla baklänges vid körning uppför backe. Även Trailer Assist är standard på Alltrack, en smart funktion som gör det lättare att backa med släp.

Internationellt får Volkswagen Passat Alltrack fem motoralternativ, två bensin och tre dieslar. TSI-motorerna ger 150 respektive 220 hk och TDI-motorerna ger 150, 190 samt 240 hk. Sexväxlad manuell låda är standard men på 220 hk bensin samt 190 och 240 hk diesel är istället DSG-låda standard. På 220 hk bensin och 240 hk diesel lär XDS+ differentialen standard, den kan styra mer effekt till innerhjulen vid kurvtagning.

På insidan av VW Passat Alltrack blir det lite lyxigare grundnivå med bland annat alcantara, olika typer av skinnklädsel är tillval. Infotainmentsystemen är uppgraderade, som på nästan alla kommande VW-modeller, och hos Alltrack hittar vi Mirror Link (för att använda smartphonens funktioner och appar) samt Apple CarPlay och Android Auto.

Svensk premiär för Passat Alltrack blir i höst, och då släpps också priserna. 

Missa inte denna läsning:

Svenska priser: Volkswagen Golf Alltrack ska locka tjänstebilsköpare

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

I det här segmentet skulle jag absolut välja Volkswagen Passat Alltrack!
606
500