Nu avgår chefen efter flera pinsamma kvalitetsmissar

Honda har tvingats återkalla miljontals bilar efter allvarliga fel på krockkuddarna från underleverantören Takata, som lett till sex dödsolyckor. Dessutom är utvecklingstakten så hög att nya modeller inte kvalitetstestades tillräckligt noga. Nu väljer företagets vd, Takanobu Ito, att avgå.
Annons

JD Power: Honda bland bilmärkena med nöjdaste ägarna
11 nya suvar och crossovers – Honda HR-V bland nyheterna

Honda brukar, som de flesta andra japanska biltillverkare, ständigt hamna i topp i undersökningar som handlar om bilarnas kvalitet och driftsäkerhet. När ägarna själva fick betygsätta sina bilar i JD Powers undersökning hamnade Honda förra året på sjätte plats, före Toyota.

Men de senaste åren har Honda haft stora interna kvalitetsproblem som nu lett till att företagets vd, Takanobu Ito, avgår, och ersätts med chefen för forskning och utveckling, Takahiro Hachigo. Det skriver Automotive News.

Honda drabbades hårt av naturkatastrofen 2011 som bland annat innebar att tillverkningen i Thailand fick stoppas. Efter det har Honda tvingats återkalla miljontals bilar för felaktiga krockkuddar från underleverantören Takata. Det problemet har kopplats till sex dödsolyckor hittills.

Även på hemmamarknaden i Japan har Honda tvingats återkalla bilar och senarelägga lanseringarna. Takanobu Ito har gjort en stor omorganisation och lanserat flera sätt för att komma tillrätta med problemen, men han kommer alltså inte finnas kvar som vd för bolaget för att se nyheterna träda i kraft.

Här är några av nyheterna som Takanobu Ito lanserat under tiden som vd.
 Sänka utvecklingstakten
 Lägga till fler kvalitetskontroller
 Fördela ansvaret för produktion, forskning och utveckling på sex lokala ”hubbar” runt om i världen

”Vi går framåt. Jag tror det här är en bra möjlighet att förnya hela vår verksamhet”, sa Takanobu Ito på en presskonferens under måndagen. Han blir kvar i bolaget som medlem i styrelsen och med titeln ”senior advisor”.

”Det här kom verkligen plötsligt och man kanske trodde att han skulle fått lite mer tid för att lösa några av deras problem”, säger Chris Richter, bilindustrianalytiker på CLSA till Automotive News.

Skandalen växer – minst sex döda efter fel på krockkuddar
Honda Accord hänger löst – mellanklassen hotas av suvar
Annons
Annons
Rulla till toppen