Nya Aston Martin Vulcan – designen är extrem

Endast 24 exemplar ska byggas av Aston Martin Vulcan och ägarna kommer att behandlas som VIP-gäster vid exklusiva banträffar. Inte helt oväntat för en bil som kostar 23 miljoner kronor. V12-motorn blir världens starkaste sugmotor med en effekt ”över 800 hk” men mest intressant är designen. Fronten visar hur Aston Martins framtida modeller ska se ut.
Annons

Äntligen får vi vet mer om Aston Martin Vulcan, den exklusiva banbilen som bara kommer att byggas i 24 exemplar. Siffran åsyftar förstås till det legendariska långloppet på Le Mans där Aston Martin varit så framgångsrika genom åren.

Begreppet ”banbil” är lite tänjbart då Aston Martin medvetet byggt in alla de detaljer som skulle behövas för att registrera Vulcan som en gatbil. Det lär inte gå i alla länder men i till exempel Storbritannien har man ganska generösa regler som gör det möjligt att gatregistrera specialbyggda bilar. Säkerhetsmässigt följer Vulcan FIA:s regler och de som vill riskera sin investering skulle kunna hitta någon lämplig racingserie. Aston Martin deklarerar i alla fall att de inte tänker följa upp Vulcan med en gatversion.

Aston Martin har visat upp Vulcan för en handfull av sina trogna kunder och själva försäljningsprocessen har inletts, även om man inte officiellt öppnat orderböckerna. Priset för Vulcan är satt till 1,8 miljoner pund – cirka 23 miljoner kronor – och kanske är vårt största fotbollsproffs Zlatan Ibrahimović en av de tilltänkta kunderna? Vi vet att Zlatan var intresserad av en One-77 när den lanserades för sex år sedan men det har varit svårt att lista ut vad han har i sitt garage, även om han till exempel setts köra sin Porsche 918 Spyder i Stockholm.

De 24 kunderna till Aston Martin Vulcan kommer att få en exklusiv VIP-behandling med körsimulator, personlig instruktör vid banträffarna och en successiv stegring av svårighetsnivån. Det kan nog behövas för V12-motorn på 7,0 liter sägs bli ”världens starkaste sugmotor” med en bit över 800 hk.

”Badkaret” i kolfiber är till viss del baserat på Aston Martin One-77 men 50 procent av komponenterna är nya. Axelavståndet på 2,8 meter är detsamma men Vulcan är hela 2,2 meter bred, två decimeter mer än One-77. Vikten sägs hamna kring 1.350 kilo. På 19-tumshjulen sitter Michelin-slicks som mäter 345/30-19 och tittar man in i fälgarna hittar man Brembo-bromsok och keramiska bromsar.

Allra mest intressant är kanske att designchefen Marek Reichman säger att vi kan ser ett första exempel på en ny frontdesign i nya Vulcan. Det gamla, traditionella gapet får alltså ett nytt stuk även om inte allt är hugget i sten och det fortfarande finns utrymme att finslipa till nästa generation gatbilar från Aston Martin. Byggandet av Vulcan inleds i slutet av året och publik premiär blir det på Genèvesalongen, i början av mars.

 

Missa inte denna läsning:

Zlatan på väg att köpa en One-77?

 

Nya Aston Martin Vulcan – designen är extrem

Nya Aston Martin Vulcan – designen är extrem

Nya Aston Martin Vulcan – designen är extrem

Nya Aston Martin Vulcan – designen är extrem

Nya Aston Martin Vulcan – designen är extrem

Nya Aston Martin Vulcan – designen är extrem

Nya Aston Martin Vulcan – designen är extrem

Annons
Annons
Rulla till toppen