Så mycket förlorade Volkswagen på Veyron

Den lyckades aldrig gå med vinst, men det var heller inte målet. Efter ett oändligt antal specialversioner har Volkswagen nu sålt slut på samtliga 450 exemplar av Bugatti Veyron.
Annons

Bilindustrins värsta floppar – Bugatti och Smart
Efterföljaren till Bugatti Veyron ska heta Chiron

En av världens dyraste superbilar går i graven. Det tog Volkswagen tio år att sälja slut på de 450 exemplaren av Bugatti Veyron. Det sista exemplaret hette La Finale och var en Gran Sport Vitesse med 1.200 hästkrafter. Hälften av bilarna såldes i Europa och en fjärdedel i USA.

Snittpriset för en Veyron var 22 miljoner kronor, skriver Bugatti i ett pressmeddelande. Trots det gick Volkswagen back på projektet, som beräknas ha kostat totalt 16 miljarder kronor. Enligt uppgifter från Bernstein Research gick koncernen med 44 miljoner kronor i förlust på varje såld Veyron. Det gjorde den till en av bilhistoriens största floppar, men den bidrog också som varumärkesbyggare för hela koncernen.

”Ett aldrig tidigare skådat kapitel i bilhistorien har nått sin höjdpunkt. Tio år efter lanseringen är Veyron fortfarande unik i många avseenden”, säger Bugattichefen Wolfgang Dürheimer.

Bugatti utvecklar just nu en ersättare till Veyron och överväger tre olika designkoncept, skriver Automotive News. Det har bland annat ryktats om en fyradörrarssedan med namnet Galibier.

Nya Bugatti Veyron får 1.500 hk och högre toppart
Efterföljaren till Bugatti Veyron blir ännu snabbare
Annons
Annons
Rulla till toppen