Audi R8 behåller V10-motorn – men manuella lådan försvinner

Audi lanserar nya generationen R8 som behåller den högvarviga V10-motorn – men som inte går att växla manuellt längre. Automatlåda är enda alternativet. Senare kan Audi också lansera en eldriven R8.

Audi R8 behåller V10-motorn – men manuella lådan försvinner
Grunddesignen känner vi igen från förra R8 men det mesta är nytt: luftintagen, grillen och strålkastarna (som har led-ljus som standard och laserljus som tillval). Baktill ska R8 ge ett "bredare" intryck med annorlunda avgasutblås och större diffusor.

Efter flera år av rykten visar Audi nu officiellt upp andra generationen R8. En av de största nyheterna är Audi Space Frame-chassit, som kombinerar aluminium och kolfiber, och som sänker vikten med upp till 50 kilo jämfört med föregångaren. 

Tvärt emot vad många kanske trodde väljer Audi inte att gå över till turbomotorer i R8. Därmed blir Audi och koncernsyskonet Lamborghini två av de sista märkena att hålla kvar i konceptet sugmotor i sportbilsklassen. Ferrari har nyligen gått över till en V8-turbomotor i 488 GTB och Porsche planerar fler turboversioner av 911.

Men i Audi R8 är det alltså fortfarande en högvarvig sugmotor som gäller, närmare bestämt en uppdaterad version av V10-motorn från föregångaren på 5,2 liter. Två versioner finns tillgängliga: med 540 hästkrafter och 540 Nm eller 610 hästkrafter och 560 Nm i R8 V10 Plus.

Den snabbare versionen gixar 0–100 km/h på 3,2 sekunder och 0–200 på 9,9 sekunder. Toppfarten blir 330 km/h. 0–100-siffran för "instegsmodellen" är 3,5 sekunder och toppfarten 323 km/h. V8-motorn från föregångaren fasas alltså ut.

Självklart blir Audi R8 fyrhjulsdriven och systemet kan i vissa fall skicka all kraft till antingen fram- eller bakhjulen.

Den uppdaterade V10-motorn har cylinderavstängning vilket i praktiken gör den femcylindrig när inte all kraft behövs, exempelvis vid motorvägskörning. Tillsammans med ett stopp/start-system sänker det förbrukningen med upp till tio procent jämfört med förra R8, till 11,8 l/100 km för R8 V10, och till 12,4 l/100 km för R8 V10 Plus.

Men om sugmotorn får leva kvar ett tag till innebär nya R8 slutet för den manuella växellådan. Nu är det enbart sjustegad dubbelkopplingslåda, eller S-tronic på Audispråk, som gäller.

Interiören bjuder inte på några större överraskningar – här finns bland annat den digitala skärmen framför föraren, som ersätter både de analoga instrumenten och infotainmentskärmen på mittkonsolen, som lanserades i nya TT.

Försäljningen startar i sommar. Senare finns också planer på en eldriven R8 E-tron, och eventuellt kan också en mindre turbomotor lanseras till R8 framöver.

Rattarna som sköter klimatanläggningen har en liten skärm inbyggd som visar temperaturen och känns igen från TT.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker Audi gör rätt som behåller V10-sugmotorn. Bra jobbat!
510
61