Efter flera år av rykten visar Audi nu officiellt upp andra generationen R8. En av de största nyheterna är Audi Space Frame-chassit, som kombinerar aluminium och kolfiber, och som sänker vikten med upp till 50 kilo jämfört med föregångaren.
Tvärt emot vad många kanske trodde väljer Audi inte att gå över till turbomotorer i R8. Därmed blir Audi och koncernsyskonet Lamborghini två av de sista märkena att hålla kvar i konceptet sugmotor i sportbilsklassen. Ferrari har nyligen gått över till en V8-turbomotor i 488 GTB och Porsche planerar fler turboversioner av 911.
Men i Audi R8 är det alltså fortfarande en högvarvig sugmotor som gäller, närmare bestämt en uppdaterad version av V10-motorn från föregångaren på 5,2 liter. Två versioner finns tillgängliga: med 540 hästkrafter och 540 Nm eller 610 hästkrafter och 560 Nm i R8 V10 Plus.
Den snabbare versionen gixar 0–100 km/h på 3,2 sekunder och 0–200 på 9,9 sekunder. Toppfarten blir 330 km/h. 0–100-siffran för ”instegsmodellen” är 3,5 sekunder och toppfarten 323 km/h. V8-motorn från föregångaren fasas alltså ut.
Den uppdaterade V10-motorn har cylinderavstängning vilket i praktiken gör den femcylindrig när inte all kraft behövs, exempelvis vid motorvägskörning. Tillsammans med ett stopp/start-system sänker det förbrukningen med upp till tio procent jämfört med förra R8, till 11,8 l/100 km för R8 V10, och till 12,4 l/100 km för R8 V10 Plus.
Men om sugmotorn får leva kvar ett tag till innebär nya R8 slutet för den manuella växellådan. Nu är det enbart sjustegad dubbelkopplingslåda, eller S-tronic på Audispråk, som gäller.
Interiören bjuder inte på några större överraskningar – här finns bland annat den digitala skärmen framför föraren, som ersätter både de analoga instrumenten och infotainmentskärmen på mittkonsolen, som lanserades i nya TT.
Försäljningen startar i sommar. Senare finns också planer på en eldriven R8 E-tron, och eventuellt kan också en mindre turbomotor lanseras till R8 framöver.