Försäljningsrekord för Volvo – Kina är största marknaden

Det går bra för Volvo. 2014 visar ett försäljningsrekord på nära en halv miljon sålda bilar. 2015 räknar man att kliva över halvmiljonen. En tredjedel av XC90-produktionen är redan såld, XC60 är Europas mest sålda mellanklass-suv, och märkligast av allt – Sverige är inte längre största marknaden.

Volvos vd, Håkan Samuelsson, är mycket nöjd med resultatet för 2014.

2014 gav Volvo ett försäljningsrekord på 465.866 bilar, en ökning med 8,9 procent. I Kina växte Volvo med 33 procent och är därmed Volvos största marknad med 42.666 sålda bilar.
Den totala vinsten blev 2,2 miljarder kronor, vilket är starkt med tanke på att Volvo är i sin största investeringsfas någonsin, under 2014 investerades 11,4 miljarder.

Den totala inkomsten ökade 1,7 procent, trots att Volvo inte hade någon ny modell under året. Men redan nu är en tredjedel av XC90-produktionen såld.
"Med den bakgrunden är jag väldigt nöjd med resultatet", säger Håkan Samuelsson.

Läs provkörning av nya XC90 i ams nr 5-2015. Klicka för att läsa direkt.

Under 2015 kommer Volvo bygga 50.000 XC90, lika mycket som hela Teslas produktion.
XC60 var under året Europas bästsäljande mellanklass-suv, alltså före konkurrenter som BMW X3, Mercedes GLK och Audi Q5.

I Kina jobbar numera 4.000 personer för Volvo, man har över 100 återförsäljare, och ska få ytterligare 20 återförsäljare där.

"I USA har vi jobbat hårt och investerat i media för att göra varumärket mer känt. Webbtrafiken ökar, fast det kommer att ta tid innan försäljningen tar fart. Men det viktigaste är givetvis nya XC90, en modell som amerikanerna har väntat länge på", fortsätter Håkan Samuelsson.

"För 2015 ser vi att den positiva trenden fortsätter, men tillväxten kanske inte blir lika snabb i Kina. Vi ser mycket positivt på året och vi kommer att växa till över en halv miljon bilar i år, ett rekord för Volvo. Med XC90 kommer inkomsterna öka och valutaförändringar med dyrare dollar kommer att bidra till ännu större vinster", säger Håkan Samuelsson.

Varför det går så bra för Volvo just nu beror enligt Håkan på enkla sanningar som gäller för alla företag: "Vi är ett eget företag som kan ta egna beslut och fokuserar på att göra bra produkter. Och vi har en väldigt bra kultur på företaget."

• Se inslaget ovan där berättar Håkan Samuelsson mer om varför det går så bra för Volvo just nu. 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kommer antagligen att köpa en Volvo under 2015.
380
269