Pär Brandt besöker Arjeplogs hemligaste – Colmis testbana

Det är inte var dag som man blir inbjuden till att se hemligheterna på en av bilindustrins hemligaste ställe, Colmis Proving Ground i Arjeplog. Men här är vi och får provköra en unik Volvo S60 T6 med aktiv momentstyrning på bakaxeln – "En helt magisk upplevelse," rapporterar Pär Brandt.

Pär Brandt besöker Arjeplogs hemligaste – Colmis testbana
Testbilarna från BorgWarner TorqTransfer Systems står och väntar. Ser ut att bli en trevlig dag på jobbet!

De flesta känner väl till den mystiska Bermudatriangeln men visste ni att bilindustrin har en lika hemlighetsfull triangel i norra Sverige? Dra några streck mellan Älvsbyn, Arvidsjaur och Arjeplog så hittar ni massor av inhängda testbanor där maskerade bilar testkörs intensivt under vinterns kallaste månader.

Just nu är det extra intensivt då många av höjdarna inom bilindustrin samlas under två veckor för att se vad ingenjörerna utvecklat. Samtidigt tar de olika företag som levererar komponenter till bilindustrin chansen att visa upp sina nya produkter. Förhoppningen är förstås att få framtida kontrakt och leverera till kommande bilmodeller.

 Pär Brandt, vi förstår att du är uppe vid Arjeplog och upptäckt att 3 är fel mobilleverantör i norra Sverige?
Ja, det är radioskugga överallt utom i centrala delar av samhället. Jag lämnar en snabb rapport innan jag kör söderut igen. Men det märks verkligen att det är bilindustrins centrum just nu, har sett massor av maskerade bilar.

• Du har besökt Haldex testanläggning, förstår vi?
Precis, fast de heter egentligen BorgWarner TorqTransfer Systems nu och ingår i en megastor koncern som levererar komponenter till väldigt många biltillverkare över hela världen. Här finns en hel rad av bilmodeller som använder den berömda Haldexkopplingen och de visar även upp en del nya produkter på prototypbilar.

• Det var bland annat en Volvo S60 du skulle få provköra, förstod vi?
Stämmer, Landskronabaserade BorgWarner TorqTransfer Systems har utvecklat en bakaxel med aktiv momentstyrning (torque vectoring). Tekniken har funnits med eldrift förut men nu har man vidareutvecklat en mekaniskt system, elektroniskt styrt, kallat CTV. Det går att styra momentet mellan bakhjulen, vilket gör att bakaxeln "styr" bilen genom att aktivt lägga på understyrning eller överstyrning. Man kan ställa olika nivåer på hur bakaxeln ska gripa in och hjälpa föraren, det går att skapa dramatiskt olika karaktärer på hur bilen upplevs.

 Hur känns det när man kör?
Helt magiskt! Man pekar med ratten vart man vill och bakaxeln vrider bilen tills man uppnått det styrutslag som föraren valt. Provocerar du fram en sladd så dämpar bilen direkt och hjälper till att neutralisera retursladden. Det här systemet kan få vem som helst att känna sig som ett rallyproffs – bilen får en helt övernaturlig styrförmåga.

 Är det något som vi kan förvänta oss i serieproduktion snart?
Pojkarna (alla pratar skånska) på BorgWarner TorqTransfer Systems är väldigt förtegna på den punkten. Men jag vet att Volvo Cars ska provköra inom någon dag och jag hoppas att någon representant från Polestar är med i den gruppen. Har man en gång kört en Volvo S60 T6 med CTV-bakaxel så vet man att det finns ingenting från Audi/BMW/Mercedes som klår den upplevelsen!

 Låter lovande!
Absolut. Och det här är bara början, jag har fått en ordentlig genomgång av all ny teknik vi kan vänta oss från BorgWarner TorqTransfer Systems på kommande modeller och den ska jag redovisa i tidningen inom kort. En spännande tid, och bilkörningen blir enbart roligare med intelligent fyrhjulsdrift.

Missa inte denna läsning

Provkörd: Världens bästa Volvomotor har tre cylindrar

Läs mer

• Vi provkör Volvos trippelturbo 450-hästars motor
• Se Alrik provköra 450-hästarsmotorn
• Så mycket drar nya XC90 laddhybrid
Åkattraktion på Legoland gav Volvos säkerhetsexpert en idé

BorgWarner TorqTransfer Systems

Pär Brandt har besökt BorgWarner TorqTransfer Systems på deras del av den stora Colmis Proving Ground. Hemligt ställe där en mängd företag testar bilar, se skylten i bakgrunden.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det låter intressant med CTV-bakaxel. Sätt det här i produktion, Volvo!
653
27