Vi provkör Tesla P85D – snabbare än Koenigsegg

Tesla har lanserat en fyrhjulsdriven prestandaversion av Model S med ett särskilt läge som kallas "Insane", och som ska ge extremt kvick acceleration. Det fungerar, kan vi intyga.
Annons

Begagnat: Porsche Panamera vs Tesla Model S
Tesla Model S: Så funkar det att leva med elbil

Nu har vi äntligen provkört Tesla Model S P85D med fyrhjulsdrift, där accelerationen till 100 km/h ska gå på imponerande 3,4 sekunder. Testchef Mikael Johnsson är i Norge för att provgasa.

”Jag hoppades ju få testa på snö och halt underlag men de planerna grusades, bokstavligen, av tövädret. Detta är verkligen sämsta tänkbara väder. Hela testbanan har blivit en grusbana. Men det var ändå spännande att få känna på fyrhjulsdriften – det här skulle kunna bli en riktigt vass elrallybil! Den sticker iväg som tusan även på grus.”

Vi provkör Tesla P85D – snabbare än Koenigsegg
auto motor & sports testchef, Mikael Johnsson, har provkört Tesla Model S P85D.
Tesla uppgraderar Model S P85D – nu blir den ännu snabbare
Tesla Model S P85D – så upplevs Insane Mode i verkligheten

Hur känns accelerationen?
”Det rycker till bra i början, sedan avtar det linjärt. Man blir mindre och mindre imponerad ju fortare det går, men visst, 0–100 på 3,4 sekunder är mycket imponerande.”

”Ska jag vara ärlig är chocken inte lika stor som när jag provkörde Tesla första gången. Det är inte så mycket häftigare att accelerera i P85D med ”Insane”-läge än i en Model S P85. Men det är klart att accelerationen är ännu värre i den fyrhjulsdrivna modellen.”

Hela provkörningen av Tesla Model S P85D publiceras i nummer 7/2014 som finns i butik den 19 mars. Där kan du också läsa en intervju med Ricardo Reyes, som är kommunikationschef på Tesla Motors, och som svarar på ams-läsarnas frågor.

Annons
Annons
Rulla till toppen